5 råd til diagnosticering af teamproblemer

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Mødedeltagere ved et bord. De er frustrerede.

5 råd til diagnosticering af teamproblemer

4 min.

Et velfungerende team er vejen til succes, men der kan være hindringer for, at teamet arbejder effektivt og skaber resultater. Hindringerne kan være manglende tillid blandt teammedlemmerne, og det kan føre til dårlig kommunikation og frygt for konflikt. Derudover kan forskellighed i individuelle mål og manglende klare roller og ansvar skabe forvirring.

Det er vigtigt at adressere disse udfordringer ved at fremme en kultur af åbenhed, gensidig respekt og klar kommunikation for at sikre, at teamet kan arbejde harmonisk mod fælles mål.

Der er 5 faldgruber eller dysfunktioner, som ikke skal ses isoleret men som indbyrdes afhængige.

De 5 faldgruber er:

  1. Fravær af tillid
  2. Frygt for konflikt
  3. Manglende engagement
  4. Undvigelse af ansvar
  5. Manglende opmærksomhed på resultater


Sådan diagnosticeres teamproblemer

Man kan ikke løse problemet, før man har fundet frem til, hvor problemet ligger. Herefter kan man tage fat om det. Her er nogle skridt til at diagnosticere og løse problemer i teams:

1. Fravær af tillid

Grundlæggende fravær af tillid i et team skyldes den enkeltes sårbarhed og frygt for at få afsløret fejl eller svagheder. Udfordringen er at flytte fokus fra den enkeltes ego til, hvordan man bedst tjener virksomheden med en åben og tillidsfuld tilgang.

2. Frygten for konflikter

Et team uden tillid fører til frygt for faglige og personlige konflikter, og det er præget af en kunstig harmoni. Argumentationen forbliver overfladisk og undvigende, og dermed resulterer teamets forhandlinger ikke i innovative løsningsforslag.

3. Fravær af engagement

Når en konflikt undgås for en enhver pris, falder det personlige engagement. Hvis teamets medlemmer ikke kan give udtryk for deres mening og påvirke beslutningerne, føler de sig heller ikke forpligtede til at arbejde engageret mod målet. Ligeledes kan målene, der arbejdes efter i virksomheden, opfattes flertydigt, dvs. som gående i forskellige retninger.

4. Undgåelse af at tage et personligt ansvar

Hvis teamet ikke er overbevist om og forpligtet på målet, unddrages ansvaret for resultatet. Ingen tager ansvar for, at processen forløber som den skal.

5. Manglende opmærksomhed på resultater i virksomheden

I sidste ende fører de øvrige teamproblemer til manglende opmærksomhed på konkrete resultater i virksomheden. Teamets medlemmer fokuserer mere på individuelle behov og anerkendelse end på virksomheden som helhed.

Vil du vide mere?

Hvis du ønker at dykke dybbere ned i, hvordan du kan forbedre teamsamarbejdet på din arbejdsplads, kan et kursus være den rette vej. Teknologisk Institut tilbyder en række kurser, der fokuserer på at skabe effektive og konstruktive teams. Kurserne giver praktiske værktøjer og indsigt i, hvordan man kan lede teams mod bedre trivsel og resultater.


Kilde: Artiklen er skrevet ud fra bogen "The FIVE Dysfunctions of a TEAM - A Leadership Fable" af Patrick Lencioni, New York Times Best-Seller.