Hvad er SEO? Sådan bliver I nr. 1 på Google

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

SEO artikel

Hvad er SEO? Sådan bliver I nr. 1 på Google

4 min.

Har din virksomhed styr på SEO? Hvis ikke I allerede arbejder med søgemaskineoptimering, så går I højst sandsynligt både glip af kunder og indtjening, så det er bare om at komme i gang. I denne artikel fortæller vi dig alt, hvad du skal vide om SEO.

SEO, Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering – kært barn har mange navne. Uanset hvad vi vælger at kalde det, så er SEO ikke til at komme udenom, hvis du har en hjemmeside eller arbejder med digital marketing. Læs med og bliv klogere på, hvad SEO går ud på, og hvorfor I absolut ikke må undervurdere det.

Hvad er SEO?

Forkortelsen SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk kaldes for søgemaskineoptimering. SEO har til formål at styrke mængden og kvaliteten af besøgende på en hjemmeside gennem bedre placeringer i søgemaskiner som fx Google eller Bing. Og her er der altså tale om organisk placering og ikke betalt annoncering som Google Ads og lignende.

Før i tiden skrev virksomheder laaange tekster for at blive set på Google, hvilket gav en høj keyword density (altså antallet af gange et ord blev nævnt i en tekst). Ulempen ved denne tilgang var, at brugeren skulle søge på ét helt specifikt søgeord, som var nævnt på en landingside, før siden kom frem.

Denne problematik har man i dag løst med SEO, som stiller større krav til de virksomheder, der gerne vil ligge i toppen af søgemaskinerne. Da stort set alle virksomheder har en hjemmeside, om det så enten er til salg, leads eller info, så ”tvinger” man dem til at have fokus på SEO, hvis de vil konkurrere om kundernes og brugernes opmærksomhed på fx Google.

SEO er mere end den gode Google-placering

SEO er altså en måde at sikre, at virksomheden opnår stor synlighed på Google – ikke kun på ét søgeord, men på en bred række af søgeord, som kunder potentielt søger på. Men SEO handler om mere end at ligge nr. 1 på Google - det er med til at skabe en helstøbt, brugervenlig hjemmeside, hvor der er fokus på kunderejsen. Derfor er SEO-arbejdet i dag en stor og vigtig del af digital marketing.

Men hvor skal man så starte henne? For nogle virksomheder virker det måske, som et uoverskueligt projekt at arbejde med SEO, og derfor kan det være en god idé at bryde det ned i flere opgaver eller områder. SEO kan inddeles i fire hovedområder, som er vigtige at have fokus på:NY rettelse

Teknik

Det tekniske fundament på hjemmesiden skal fungere, så Google har de bedste forudsætninger for at finde dine søgeord. Det vil sige, at I skal have styr på jeres interne linkstruktur, koder og hastighed. Hvis jeres hjemmeside fx er langsom om at loade, så kan I risikere at blive straffet i jeres placering.

Indhold

Indholdet, også kendt som content, er de produkter, overskrifter, informationer, landingssider, artikler, videoer mm., som I har liggende på jeres site, som matcher på de ord og emner, jeres potentielle kunder søger efter på fx. Google. Her er det vigtigt at sikre en høj kvalitet, så I kun har gennemarbejdet materiale, der rent faktisk har en værdi for brugerne.

Autoritet

Autoritet handler om jeres linkstyrke, linkfordeling og antallet af links på hjemmesiden.

Adfærd

Her er der altså tale om kundernes og brugernes adfærd på jeres site. Det er fx CTR, tid på siden og afvisningsprocenten. Alt dette har nemlig også en betydning for jeres placering på Google. Har I fx ikke sikret en høj kvalitet i jeres content, vil det kunne ses i brugernes adfærd, der typisk hurtigt vil søge væk fra jeres site igen, og det kan I blive straffet for i jeres placering i søgemaskinerne.

Få højere troværdighed og bedre placering med SEO

Med en god placering i søgemaskinerne får jeres virksomhed også en højere troværdighed, da kunderne vil genkende jer, når de støder på jer igen og igen. Og derudover vil en indsats inden for SEO give jer bedre brugervenlighed og struktur på jeres site.  

Det er altså en nødvendighed at arbejde med SEO i dag, hvis man har en hjemmeside, der bruges aktivt. Mange virksomheder begår den fejl, at de lægger deres fokus på Google Ads og Meta, før de har fundamentet på plads, og det er en skam. For man kan ikke købe sig til en højere troværdighed og bedre placering. I bliver nødt til at lægge en målrettet indsats for at nå derhen. Til gengæld vil jeres arbejde blive belønnet, og på den lange bane kan I som udgangspunkt få en højere ROI med SEO, end I kan få ved fx Google Ads og andre annoncer.

Vil du vide mere?

Teknologisk Institut Uddannelse har et bredt udvalg af kompetencegivende kurser.

Vil du gerne vide mere om online marketing, så se vores udvalg af marketingskurser herunder.



Kilde: Interview med Kenneth Bjerrum, Marketingspecialist ved Teknologisk Institut.