Scrum er hvad du gør det til
4 min.
Er du også støt på ordet Scrum? Læs med i artiklen og bliv klogere på, hvad Scrum er, og hvordan det hjælper teams med at udvikle komplekse produkter effektivt.
Scrum er et populært og udbredt framework inden for agil projektledelse, som anvendes til at udvikle komplekse produkter og løsninger. Det er en fleksibel metode, der kan anvendes inden for en bred vifte af projekter. Scrum er særligt kendt for at være anvendelig i softwareudvikling, men kan også bruges i mange andre brancher.
Den agile tilgang går ud på, at man arbejder på en trinvis og iterativ tilgang, og denne måde at arbejde på giver mulighed for ændringer løbende.
Iterationer i Scrum
I Scrum refereres iterationer som sprints. En iteration er en fastlagt tidsperiode, typisk mellem en til fire uger, hvor udviklingsteamet arbejder på en specifik opgave eller mål. Iterationer er en kernekomponent i Scrum, som tillader teams at arbejde i korte, fokuserede cyklusser, hvor de kan levere trinvise forbedringer på produktet.
Hver iteration består af følgende faser:
- Planlægning: Identificering af de opgaver, der skal udføres i løbet af iterationen.
- Udførelse: Gennemførelse af de planlagte opgaver.
- Test og kvalitetssikring: Sikring af, at det udførte arbejde opfylder kvalitetsstandarderne.
- Feedback og revision: Evaluering af arbejdet og indsamling af feedback for at forbedre kommende iterationer.
Roller i Scrum
Der er tre roller i et Scrum-team:
- Scrum Masteren faciliterer processen og sikrer, at Scrum-principperne følges. Derudover har Scrum Masteren som ansvarsområde at fjerne eventuelle hindringer, som kan forhindre teamet i at arbejde effektivt.
- Product Owneren er ansvarlig for at maksimere værdien af produktet, som Development Team arbejder på. Product Owneren arbejder tæt sammen med interessenter og udviklingstemaet for at skabe en klar vision for produktet. Derudover står Product Owneren for at oprette og vedligeholde en prioriteret liste over alt det arbejde, der skal udføres (Product Backlog) og sikrer, at de vigtigste opgaver bliver udført først.
- Development Team udfører arbejdet og leverer produktet. Teamet består af folk med forskellige færdigheder, der arbejder sammen for at løse de opgaver, der er planlagt for sprintet.
Andre grundlæggende elementer i Scrum
Scrum består af nogle nøgleelementer, som er afgørende for, at frameworket fungerer effektivt.
Artefakterne består af:
- Product Backlog: En prioriteret liste over alt det arbejde, der skal udføres.
- Sprint Backlog: En liste over de opgaver, der skal udføres i løbet af et sprint.
- Increment: Det færdige arbejde til kunden eller brugeren.
Ceremonier (møder) består af:
- Sprint: En tidsafgrænset periode (typisk 2-4 uger), hvor en del af arbejdet udføres.
- Scrum-møde: 15 minutters-møde, hvor teamet koordinerer arbejdet og tilpasser planen.
- Sprint Review: Et møde ved slutningen af sprintet, hvor teamet præsenterer det udførte arbejde.
- Sprint Retrospective: Et møde, hvor teamet evaluerer sprintet.
Forestil dig en tom papkasse, hvor papkassens sider er frameworket. Det er der for at skabe proces for, hvordan du udvikler produkter:
De tre punkter består hver især af underpunkter.
Se disse tre ting som dimensionerne i kassen. Det er med til at holde det hele på plads og skabe overblik.
Men hvad er der helt præcist i kassen? Ja, det kommer an på, hvad I hælder i den. Der findes mange forskellige tekniker som Scrum-specialister har udviklet gennem tiden.
Her kommer et par af de gode klassikere:
User Stories
User Stories er en måde at dokumentere kundens/brugernes krav og forventninger i et sprog som kunden/brugerne selv kan forstå. Ud fra dette udgangspunkt starter produktudviklingen. Som Product handler det om at få disse forventninger indhentet og dokumenteret. User Stories skrives på en bestemt måde: Hvem? Hvad? og Hvorfor?
Som en [bruger], ønsker jeg at [funktionalitet], for at [resultat]. Et eksempel kunne være ”Som Kundeservicemedarbejder, ønsker jeg at kunne søge efter fornavn og efternavn på en kunde, så jeg kan svare dem hurtigt med deres spørgsmål.” Den store fordel ved User Stories er, at man bliver i brugernes sprog og anerkender udviklernes kompetencer til at udvikle den tekniske del, der kan leve op til forventningerne. En anden god afledt effekt er, at man skifter fra at skrive til at tale sammen, da en user story egentlig bare skal ses som en kort note, der dokumenterer samtalen.
Planning Poker
Estimering er ofte svært. Det skal ikke afholde os fra at blive bedre. Ville det ikke være rart, hvis vi kunne finde noget der ligner, når vi skal estimere en given ting? Planning poker er en teknik som mange agile teams anvender til at lave en relativ estimering af en given User Story. Teknikken er baseret på Delphi-metoden og et fænomen der hedder ”Wisdom of Crowds”. Det hele handler om, at vi tilgår beregningen af en given ting forskelligt, og det er godt. Denne forskellighed er godt, hvis vi snakker om det. Derfor vil du se folk spille planning poker med kort ud fra en given baseline og diskutere deres estimater. Derved sikres, at alle bidrager med viden.
Kanban/Scrum boards
Visualisering og transparens er en stor del af Scrum. Derfor vil mange Scrum teams anvende et Kanban board til opgavestyring. Kanban er egentlig et koncept, der kommer ud af Lean. Grundlæggende handler det om, at vi styrer vores opgaver efter et pull-princip i stedet for et push-princip. For at kunne gøre dette, arbejder et team med limits for Work-in-progress (WIP limits), og derfor forpligtiger teamet sig først til et stykke arbejde, når der er ledig kapacitet. Dette er for at undgå, at der kommer for mange flaskehalse i arbejdet, som der typisk gør i IT i forbindelse med test. Det hele handler om at styre flowet.
Et Kanban bord bør vise den måde, vi arbejder på. Det kan være af arbejder på følgende måde: 1. Klar til udvikling (specificeret), 2. Design, 3. Udvikling, 4. Test og 6. Implementering. Denne arbejdsproces bør fremgå af Kanban-boardets kolonner, som kan ses nedenfor:
Man kan så udvide sit Kanban-board med forskellige ”Swin-lanes”, f.eks. Software og Brugermanual. Selvom Kanban egentlig er flow-baseret, anvendes det ofte i Scrum i forbindelse med Sprints, da det er en god måde at vise, hvordan arbejdet skrider frem, men også når vi har ”blockers” eller andre forhindringer.
Fordele ved Scrum
Scrum-teknikker hjælper teams med at arbejde mere effektiv og levere bedre produkter.
En af de mest markante fordele er den øgede fleksibilitet, som Scrum giver. Ved at arbejde i korte iterationer (sprints), kan teams løbende tilpasse og justere arbejdet baseret på feedback og ændrede krav.
På den måde kan de reagere hurtigt på ændringer og sikre, at produktet altid er på rette spor.
Scrum forbedrer også samarbejdet i teamet. De daglige Scrum-møder og de aftalte sprints fremmer kommunikationen og samarbejdet blandt Scrum-deltagerne, hvilket giver bedre koordination og færre misforståelser.
Ved at arbejde i korte sprint og levere gradvise forbedringer, kan man drage fordel af den hurtigere time-to-market.
Endelig sikrer Scrum en høj grad af transparens. Gennem de forskellige artefakter og ceremonier har alle en klar forståelse af fremskridt og forbedringer. Det skaber en åben og gennemsigtig arbejdsproces, hvor alle kan følge med i, hvad der sker, og træffe informerede beslutninger baseret på de nyeste oplysninger.
Opsummering af Scrum
Scrum er et projektlederværktøj, der giver dig en solid men fleksibel ramme for produktudvikling. Det er op til dig og dit team at udfylde rammen med de teknikker, der passer til jeres produktudvikling. Her er blot nævnt nogle få, men der findes mange andre gode teknikker til f.eks. planlægning, estimering og visualisering.
Vil du vide mere?
Vil du blive mere effektiv til at afholde scrummøder og udarbejde backlog, så kan du kigge mere på de kurser, vi udbyder:
Kilde: Skrevet i samarbejde med Anne Dam Jensen, Underviser ved Teknologisk Institut