En robust værdikæde er vejen til resiliens
Af Troels B. Andersen, forretningsleder
Skal din virksomhed være mere modstandsdygtig, kan du med fordel kigge på, om din værdikæde indeholder unødvendige sårbarheder, som gør, at virksomhedens evne til at modstå forandringer i samfundet og på markedet ikke er så god, som den kunne være.Klassisk management-filosofi er fyldt med anvisninger til, hvordan du gør din værdikæde mere agil, mere dynamisk eller mere fleksibel. Til gengæld siger den meget lidt om, hvor vigtigt det er, at værdikæden ikke bliver for sårbar overfor de omskiftelige forhold, der kan være på din virksomheds marked eller i verden generelt.
Når en virksomhed kigger på muligheder for optimering af sin værdikæde og/eller forretningsmodel, så vil det ofte være begrundet i håbet om større indtjening: Hvordan kan virksomheden tjene mere på sine eksisterende produkter samtidig med, at man skærer i sine omkostninger? Dette snævre fokus kan desværre have den uheldige effekt, at virksomheden øger sin sårbarhed i værdikæden.
Mange virksomheder har forkert fokus i værdikæden
Men hvad bør virksomheden så gøre i stedet? Hvis du gerne vil fremtidssikre din virksomhed, så sørg for, at I husker at inkludere resiliensen i jeres overvejelser, når der på ledelsesgangen eller i bestyrelseslokalet bliver drøftet eventuelle justeringer i værdikæden. Når man fx tager beslutninger om besparelser eller indfører en ny prisstruktur, skal man samtidig undersøge, hvordan det påvirker robustheden af værdikæden og virksomhedens forretningsmodel, så fokus også ligger på, hvordan virksomheden kan fremtidssikres og blive mere modstandsdygtig.
Når en virksomhed skal tage nogle valg om fx at ændre i sine salgskanaler, indføre en ny procedure i IT-afdelingen eller få et nyt produktionsapparat, vil den ofte få gavn af også at vurdere, hvordan modstandsdygtigheden potentielt set kan blive påvirket - enten positivt eller negativt – af det eller de tiltag, man vil igangsætte.
Vigtigere end nogensinde før
Det er mere vigtigt at tage højde for, end det tidligere har været, fordi vi lever i et globaliseret samfund, hvor mange virksomheder har vigtige og forretningskritiske relationer og partnerskaber, der strækker sig ud i forskellige verdensdele. Coronakrisen, krigen i Ukraine og følgevirkningerne deraf har vist os, at selvom der måske er vind i sejlene for ens virksomhed lige nu, så er det enormt svært at forudse, hvor i verden – eller værdikæden - den næste krise rammer.
Det kan derfor være værd at undersøge værdikædens sårbarheder i tide. Kan din værdikæde inden for det næste halve år fx blive påvirket af flygtningestrømmen fra Ukraine til de omkringliggende lande? Har I nogle kunder, leverandører eller måske endda afdelinger i de lande?
Eller er der andre kriser, der lurer, som du har behov for hjælp til at identificere og handle på? Så tøv ikke med at tage fat i os – vores eksperter står klar til at samarbejde med jer.