FIGO – Forbrugerdreven Innovation til den Grønne Omstilling

Line Ahm Mielby

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 17 64.

FIGO – Forbrugerdreven Innovation til den Grønne Omstilling

FIGO – Forbrugerdreven Innovation til den Grønne Omstilling

En af de største udfordringer for fødevare SMV’er er viden om forbrugeradfærd. Hvad skal der til for at få forbrugerne til at spise mere plantebaseret? En problemstilling som vi med projektet FIGO arbejder på.

 

Denne side vil løbende blive opdateret med resultater fra projektet.


Kort om projektet:

  • Projektet FIGO arbejder mod at styrke den plantebaserede fødevaresektor ved at inddrage forbrugerne i produktudviklingsfasen og ved at udvikle forbrugerdrevne innovationsmetoder til udviklingen af plantebaserede produkter
  • Projektet vil bidrage til en madkultursændring i Danmark og på eksportmarkeder, som forventeligt vil øge forbruget af danske plantebaserede fødevarer
  • Vi vil i projektet have et stort fokus på integrationen af dybdegående forståelse for forbrugernes og stakeholders præferencer og barrierer i udviklingen af plantebaserede produkter via løbende forbrugertest, samt anvendelse af forbrugerdrevne innovations metoder direkte i produktudviklingsfasen
  • FIGO vil gøre forbrugerdreven innovation tilgængeligt for SMV’er ved at udvikle forbrugerdrevne innovationsmetoder til dette segment (mindst 3 metoder vil blive udviklet)
  • De udviklede metoder vil blive udviklet og valideret hos partnere i projektet, Tempty Foods og Food Solutions A/S:
    • Tempty Foods vil anvende metoderne til udvikling af tredje generations kødalternativer rettet mod foodservice samt eksport
    • Food Solutions A/S vil udvikle plantebaserede måltidsløsninger direkte til slutforbrugerne og detail
  • Der vil derudover blive udviklet 7 nye plantebaserede løsninger produkter ved hjælp af forbrugerdreven innovation.

 

I projektet FIGO sigter vi mod at indsamle viden og foreslå løsninger på de udfordringer, som fødevareindustrien står overfor, ud fra forbrugernes egne præferencer og barrierer. Dette for at fremskynde udviklingen af en plantebaseret fødevarekultur som forbrugerne selvfølgelig er en nøglespiller i. Målet er på sigt at opnå en succes svarende til den nuværende fødevarekultur. Det arbejder vi på ved at dele information fra projektet, der er gavnlig for virksomheder, samt ved at uddanne næste generation af produktudviklere i fødevarebranchen.

Line Ahm Mielby, faglig projektansvarlig hos Teknologisk Institut.

 

Januar 2024 – Baggrund for FIGO

Selvom 63% af danskerne1 ønsker at spise færre animalske produkter, ser man at antallet af plantebaserede produktlanceringer er faldende (fra 2019 til 2022), og at ikke alle lanceringer bliver på hylderne i særligt lang tid2. Smag og tekstur er blevet nævnt som nogle af grundene til at forbrugernes forventninger til plantebaserede produkter ikke mødes3.

For at imødekomme forbrugernes krav er det nødvendigt med forbrugerdrevet innovation og en forståelse for forbrugernes og kokkenes præferencer og vaner, herunder den stigende trend for færdigretter og nemme madløsninger. Det er også nødvendigt at identificere og overkomme barrierer for plantebaserede produkter i både detailhandlen og foodservice for at fremme en plantebaseret fødevarekultur i Danmark.

 

 

 


Projektet FIGO er støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevare (Plantefonden) under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og udføres i tæt samarbejde med Tempty Foods, Food Solutions A/S, Dansk Vegetarisk Forening, Professionshøjskolen Absalon og Teknologisk Institut.

 

 

 

 

1 Tallene er baseret på Coop Analyse, 2021 https://plantebaseretvidenscenter.dk/media/4bbhoc1x/forbrugeranalyse_forbrugere-med-faa-koedfrie-dage.pdf

2 https://plantebaseretvidenscenter.dk/media/xtdj4mpg/markedsdata-for-den-plantebaserede-foedevaresektor-i-danmark-2022.pdf

3 Teknologisk Institut. (2022). Online consumer survey of raw material choices for new plant-based foods. Aarhus: Teknologisk Institut.