Her er 5 barske innovationsdræbere - hvad dræber innovationen i din organisation?
Frygten for at fejle, manglende fokus og ubrugelige ROI-modeller. Det er nogle af de faktorer, der hvert år afliver en lang række innovationstiltag, før de får lov til at spire. Hvis dine investeringer i innovation skal skabe værdi, skal innovationen forankres dybt i din organisations kultur, strategi og mindset.
Innovation bliver ofte udråbt som virksomheders redningskrans. Men det er langt mere komplekst at skabe succesfulde innovationer, end virksomhedsledere er opmærksomme på. Det er ikke ’bare lige’, og mange organisationer bruger mange ressourcer på ikke at nå i mål. Det er den virkelighed, vi ofte møder ude hos vores kunder. Vi ser desværre private såvel som offentlige organisationer lægge ambitiøst fra land - dernæst mister de fokus, troen på realiserbarheden og endelig investeringsvilligheden. Heldigvis arbejder vi også med kunder, der forstår vigtigheden af at holde fast i processen og målet.
De fem ”innovationsdræbere”
Ifølge en analyse af PA Consulting (PA) beskriver 47 procent af 751 virksomhedsledere fra 15 forskellige lande deres innovationsaktiviteter som omkostningstunge fejlinvesteringer. Tilmeld har hele 50 procent af disse organisationer set innovationer fejle af grunde, der kunne være undgået. På baggrund af analysen peger PA på fem ”innovationsdræbere”:
- Frygten for at fejle Risikoen for at fejle afholder mange fra at investere i innovationer med højt potentiale og også høj risikoprofil.
- Mangel på fokus Mange virksomheder taler mere om innovation, end de gør innovation. De kalder mange forskellige projekter for innovation, uden at det nødvendigvis er det. Og de mangler en klar strategi og en struktureret proces for at gennemføre innovation.
- Fejl og mangler i gennemførelsen Mange virksomheder har svært ved at udvikle og gennemføre deres ideer hurtigt og effektivt nok. Særligt når det gælder at gå fra lille-skala test til stor-skala implementering.
- Den forkerte ROI-model Mange virksomheder har brug for hjælp og nye modeller til at vurdere ROI af deres innovationstiltag. De har svært ved at finde grundlaget for at vurdere, hvilke projekter, de skal satse på.
- Mangel på investeringsvillighed Når innovationer fejler af grunde, der kunne være undgået, sker det ofte, fordi ressourcer ikke bliver allokeret (budget, kompetencer, personale).
Innovation ER en svær størrelse. Også for os, der har arbejdet professionelt med det i mere end 30 år. Der er mange steder i innovationsprocessen, hvor kæden kan hoppe af – lige som i så mange andre projekter og processer. Svaret på, hvorfor du enten lykkes eller fejler (mere end hvad godt er) med dine innovationsprocesser, finder du i din organisations mindset, kultur og strategi. Hvis I udelukkende arbejder med innovation som lukkede projekter i jeres udviklingsafdeling, ikke for alvor lærer af jeres fejl, ikke tør satse på høj-potentiale (men også høj-risiko) innovationer og ikke har det rette mix af kompetencer til at realisere jeres innovationsprojekter - ja, så vil I desværre oftere støde på ovennævnte innovationsdræbere, end de af jeres konkurrenter, der for alvor har formået at indarbejde innovation dybt i organisationens mindset, kultur og strategi.
Vores seks grundforudsætninger
Når vi hos Teknologisk Instituts innovationscenter arbejder benhårdt med vores kunder for at få innovation til at lykkes, navigerer vi ud fra 6 konkrete grundforudsætninger, som vi på har identificeret som helt centrale for at skabe effektiv fornyelse i virksomheder og organisationer. Én af dem handler netop om, hvordan mindset og den rette fejlkultur spiller en altafgørende rolle for din organisations evne til at skabe vellykkede innovationer.
Læs evt. også indlæggene om "relationer", ”Mindset” og ”Virkelighed” og ”Praksis” og følg med på vores Linkedin-gruppe for flere indlæg i samme dur.