Home Use Test: Få indsigt i forbrugernes smagspræferencer

Maja Krogsøe Skou

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 13 45.

Forbrugertest

Home Use Test: Få indsigt i forbrugernes smagspræferencer

Det er vigtigt at kende forbrugernes vurdering af et produkts smag for at kunne beslutte, hvilke produkter man sender på markedet. I den nuværende situation er det ikke muligt at gennemføre større forbrugertests i centrale sensoriklaboratorier eller hall tests i indkøbscentre. Derfor hjælper vi nu fødevarevirksomheder med forbrugertests gennem Home Use Tests.

Ved produktudvikling er det vigtigt at kende forbrugernes vurdering af et produkts eller prototypes smag for at kunne beslutte, hvilke der videreudvikles og lanceres. Desuden er benchmarkinganalyser vigtige for at vurdere egne brands op imod konkurrerende brands.

Derfor benytter mange virksomheder sig af at teste forbrugernes smagspræferencer i smagsbokse i sensoriklaboratorier, som det, der findes på Teknologisk Institut i Aarhus.

 Vi oplever, at virksomheder prioriterer at gennemføre forbrugertests ved helt nye produkter og kategorier, hvor målgruppens præferencer er mere ukendte. Dermed er der behov for at få sikkerhed for forbrugernes smagsaccept, forklarer Maja Krogsøe Skou, forretningsleder på Teknologisk Institut.  

Teknologisk Institut blindtester systematisk nye og eksisterende produkter på vegne af fødevarevirksomheder på mere end 100 forbrugere for at opnå statistisk sikkerhed. Men disse tests kan ikke gennemføres for virksomheder i nuværende situation. Det samme gælder for hall-tests i storcentre eller i forbindelse med festivaler og messer.

Forbrugertest i egne omgivelser
Hvordan får virksomhederne så hjælp til dette i nuværende situation? Her ser Teknologisk Institut på flere muligheder. 

 Vi kan se på henvendelser fra fødevarevirksomheder, at innovation fortsat står højt på dagsordenen, selvom der er fokus på drift. Vi har derfor et beredskab klar med andre typer forbrugertests, forklarer Maja Krogsøe Skou.

Dette gælder bl.a. de såkaldte Home Use Test (HUT). Home Use Test (HUT) er en særdeles aktuel testform lige nu. Det er en relevant analysemetode til feedback på smagspræferencer, holdninger, koncept mv. Den foregår i forbrugernes eget hjem, og der opnås en vurdering af produkter, men også brugen af produkterne over længere tid. Forbrugerne udvælges efter demografi som fx alder og forbrugsmønstre, men forbrugerne får prototyperne hjem til evaluering i stedet for i et centralt laboratorium. Prøverne udleveres under kontrollerede forhold eller sendes hjem til forbrugerne. Forbrugerne instrueres i, hvordan prøverne skal smages, udfylder deres svar online, og der laves den sædvanlige statistisk på besvarelserne.

 Det er fortsat fødevarevirksomheden, som definerer rekrutteringskriterierne og godkender spørgerammen ved en Home Use Test. Når testen er gennemført, gennemgås resultaterne med virksomheden, så alle forbrugerindsigter udnyttes, fortæller Maja Krogsøe Skou.

Opdateret forbrugerdatabase
Forbrugerne rekrutteres fra Teknologisk Instituts forbrugerdatabase og ved brug af sociale medier efter behov. Senest er databasen blevet opdateret med nye typer forbrugere som flexitarer, vegetarer etc. for at imødekomme det store behov for test af nye plantebaserede produkter.

Maja Krogsøe Skou vurderer, at Home Use Test er en velegnet metode p.t. til at komme videre med de innovative ideer ude i virksomhederne:

 Vi åbner naturligvis sensoriklaboratoriet for forbrugertests, så snart det er muligt at invitere større grupper ind til tests igen. Men lige nu er vores bedste råd at tilrettelægge Home-Use-Tests. Kontakt os, så finder vi en løsning for jer, slutter Maja Krogsøe Skou.