4 gode råd til spørgeteknik!
4 min.
Få et større udbytte af dine samtaler og interviews ved brug af effektiv og strategisk spørgeteknik. Her giver vi dig 4 gode råd, så du kan forbedre din spørgeteknik til, når du skal indsamle viden, skabe relationer eller løse problemer gennem professionelle samtaler.
Er du klar over, hvor mange gange du stiller spørgsmål om dagen? Og er du klar over, hvor mange gange du rent faktisk opnår det, du gerne vil? Med effektiv spørgeteknik bliver du bedre klædt på til at få et udbytte af dine samtaler og styre samtalen i den ønskede retning.
Det er afgørende at kunne stille de rette spørgsmål for at få de rette svar. Spørgeteknikker er en grundlæggende del af at kommunikere effektivt, uanset om det er i en professionel, faglig eller personlig sammenhæng.
Her er 4 gode og hurtige råd, du kan tage med næste gang, du skal spørge om noget.
4 gode råd til spørgeteknik:
1. Hav et klart formål
Inden du begynder at spørge løs, skal du gøre det klart, hvad du vil med dine spørgsmål. Hvis du f.eks. blot vil indsamle information, kan det være en god idé at stille neutrale spørgsmål, der er formuleret på en måde, der ikke påvirker respondentens svar i en bestemt retning. Undgå ledende spørgsmål, f.eks. ”Synes du ikke også, at denne frokost er fantastisk?”. I stedet kan du spørge ”Hvad synes du om frokosten?”.
2. Åbne spørgsmål
Åbne spørgsmål kan være vigtige værktøjer, hvis du ønsker uddybende svar. Det kan bl.a. være spørgsmål, der starter med hvordan, hvorfor eller hvad?
3. Lukkede spørgsmål
Ligeledes kan lukkede spørgsmål også have en vigtig funktion. Lukkede spørgsmål kan især være gode, når du enten vil have nogen til at træffe en beslutning, eller hvis du vil have be- eller afkræftet en fortolkning.
4. Gentagende spørgsmål
Det er en god idé at gentage eller stille opsummerende spørgsmål. På den måde viser du, at du aktivt lytter til det, der bliver sagt, og det hjælper med at sikre, at du har forstået samtalen korrekt.
Aktiv lytning og de rigtige lyttepositioner
Når vi taler om spørgeteknikker, er aktiv lytning en central komponent, fordi det ikke kun handler om, hvordan vi stiller spørgsmål, men også om, hvordan vi modtager og reagerer på svarene.
Måske har du prøvet at fortælle en ven noget om dit liv, mens din ven var mere optaget af at tjekke noget på sin mobil? Det kan få selv den bedste historie til at falde til jorden, fordi du mangler indlevelsen og dynamikken fra din ven, så du ved, at hun lytter og er interesseret i din historie.
Når du lytter aktivt, er der større sandsynlighed for, at du virkelig forstår den information, du får, og det hjælper dig med at stille flere relevante og dybdegående spørgsmål.
Metoder til at afbryde snakkehoveder
Hvis du er i en samtale, hvor en person dominerer samtalen, kan det sætte en stopper for spørgeteknikkerne.
For at sikre, at samtalen forbliver produktiv og alle får mulighed for at bidrage, er det vigtigt at kunne afbryde snakkehoveder på en respektfuld måde. Men hvordan gør man så lige det?
Det kan hjælpe at bruge personens navn for at fange deres opmærksomhed og indlede en afbrydelse f.eks. ved at sige: ”Hanne, det er interessant, men kan vi lige vende tilbage til det emne, vi startede med?”.
Lukkede spørgsmål, der kræver et kort svar, f.eks. ”Er vi enige om tidsrammen for dette projekt?”, kan hjælpe med at omdirigere samtalen.
Du kan også anerkende det, der blev sagt, og derefter skifte fokus ved at introducere et nyt emne, f.eks. ”Det er en god pointe, Karl, men jeg vil gerne høre, hvad de andre også tænker om det her”.
De her metoder kan være med til at skabe en balanceret samtale, hvor alle bliver hørt, og de giver mulighed for, at du kan styre samtalen, så du kan få svar på dine spørgsmål.
Vil du vide mere?
Vil du lære at bruge spørgsmål, kropssprog og andre spørgetekniske virkemidler, så du får markant større udbytte af dine professionelle samtaler? På kurset "Spørgeteknik" lærer du at forberede og gennemføre de samtaler, der har et formål. Du lærer teknikker til at afdække, undersøge, anerkende og løse problemer.