5 færdigheder en coach bør besidde

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

To kvinder sidder og snakker i en faglig kontekst. De har en computer imellem dem.

5 færdigheder en coach bør besidde

5 min.

Den coachende samtale indgår som en grundlæggende del af moderne ledelses- og konsulentarbejde. Coaching medvirker til at forbedre og effektivisere samarbejdsrelationer på tværs af kolleger og mellem leder og medarbejdere. Det øger engagement og dermed kollegernes bidrag til at løse virksomhedens udfordringer.


Coaching er blevet en nødvendig færdighed for ledere. I en tid, hvor medarbejdernes engagement er tæt forbundet med virksomhedens succes, er coaching en betydelig færdighed. 

Ledere og organisationer er i stigende grad blevet bevidste om, hvor værdifuldt færdigheder i coaching kan være, og de tilføjer nu evnen til at coache og udvikle andre til den stadig voksende liste af færdigheder, der kræves af alle ledere.

Gennem effektiv coaching kan ledere skabe stærkere relationer med deres medarbejdere, og når medarbejdere føler sig støttet og værdsat, er de mere motiverede til at yde deres bedste og forblive længere i organisationen. Gennem coaching kan ledere skræddersy udviklingsprogrammer til at forbedre medarbejdernes præstationer og dermed øge den samlede produktivitet i organisationen.

I store træk er formålet med professionel coaching at øge effektiviteten, identificere styrker og udviklingsbehov samt indstille og opnå udfordrende mål. Det kræver en større palet af færdigheder – så hvilke færdigheder bør en leder, der skal træde ind i en coachende rolle, besidde?

Det kan overordnet set koges ned til 5 kategorier:

1. Sørg for at opbygge en relation og tillid

Det er lettere at lære fra én, du stoler på. En coachs fornemmeste opgave er derfor at skabe et støttende miljø og effektivt etablere grænser og opbygge tillid ved at være klar over de lærings- og udviklingsmål de sætter, at vise god dømmekraft, være tålmodig og følge op på eventuelle løfter og aftaler, de laver.

Derfor er kommunikation grundstenen i enhver coachingrelation. En god coach skal kunne kommunikere klart og effektivt, både når det gælder at give instruktioner, og når det gælder at lytte til medarbejdernes bekymringer og idéer.


2. Tilbyd din vurdering

Hvor er du nu, og hvor vil du gerne hen? At hjælpe andre med at opnå en større selvindsigt er en central opgave som coach. Derfor er feedback afgørende for udvikling. Sørg for at give regelmæssig, konstruktiv feedback, der fokuserer på både styrker og områder, der kan forbedres. 

En coach skal kunne give hurtigt feedback og bidrage til at afklare den adfærd, som en medarbejder ønsker at ændre. Vurdering fokuserer ofte på mangler eller uoverensstemmelser inden for de aktuelle resultater vs. den ønskede ydeevne, ord vs. handlinger og intentioner vs. effekt. En god coach skal kunne hjælpe medarbejderne med at identificere og løse problemer, og det er en god kompetence, hvis coachen er i stand til at se problemer fra forskellige vinkler og ud fra det hjælpe medarbejdere med at finde effektive løsninger.

3. Sørg for at udfordre tænkning og antagelser

At tænke over tænkning er en vigtig del af coachingprocessen. Som coach skal du stille åbne spørgsmål, presse på for alternative løsninger på problemer og tilskynde risikovillighed. En essentiel del af coaching er at kunne udfordre medarbejderes tænkning på en konstruktiv måde. Dette indebærer at stille de rette spørgsmål, der får medarbejderne til at reflektere dybere over deres antagelser, beslutninger og handlinger. Når en coach går ind og udfordrer medarbejderes tænkning og antagelser, hjælper det til at se situationer fra nye vinkler, hvilket ofte leder til innovation og personlig udvikling.

4. Tilbyd din støtte og opmuntring

Som coach fungerer du som en læringspartner, og du bør derfor lytte opmærksomt, være åben over for andre perspektiver og tillade, at ansatte lufter deres følelser uden dom. Du bør udfordre medarbejdere til at gøre fremskridt i retning af deres mål og anerkende deres succeser. At anerkende og fejre medarbejdernes fremskridt er en vigtig del af coaching. Det skaber motivation og viser medarbejderne, at deres indsats bliver værdsat.

5. Hjælp med at drive resultater

At kunne motivere medarbejdere er en af de mest værdifulde færdigheder for en coach. Og en god coach ved, hvad der motiverer hver enkelt medarbejder og bruger denne viden til at drive dem fremad, så resultaterne bliver opnået. 

Effektiv coaching handler om at opnå mål. Som coach bør du derfor hjælpe medarbejderen med at sætte meningsfulde mål og identificere specifik adfærd, der kan hjælpe med at imødekomme disse.

Du bør ligeledes hjælpe med at afklare milepæle eller foranstaltninger for succes og holde medarbejderen ansvarlig for dem.

At være en god coach kræver dermed en kombination af færdigheder, hvor man både er i stand til at stille de rette spørgsmål, udfordre tænkning og motivere den enkelte medarbejder til at drive frem mod resultater. Når ledere fungerer som coaches, skaber de et arbejdsmiljø, der fremmer engagement, tilfredshed og produktivitet, hvilket i sidste ende er til gavn for hele virksomheden. 

Effektiv coaching kan være en kraftfuld katalysator for både personlig og organisatorisk vækst. Ved at anvende de rette færdigheder og tilgange kan ledere hjælpe medarbejdere med at opdage deres potentiale og drive dem mod større præstationer.

Uddan dig inden for coaching

Styrk dine kompetencer og uddan dig inden for coaching. Med en uddannelse i coaching fra Teknologisk Institut udvikler du dine færdigheder som samtalepartner med henblik på at bidrage til at skabe bedre resultater i din organisation.

Kilder og inspiration til yderligere læsning:

  • Reinhard Stelter (2002): Coaching – Læring – Udvikling. Psykologisk Forlag
  • Stig Kjerulf (2006): Basis Coaching. Børsens Forlag
  • Kjeld Fredens og Annette Prehn (2009): Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring. Gyldendal Bussiness