Download e-bogen 'Hvordan reagerer du i konflikter?'
En konflikt kan kort forklares med at være en uoverensstemmelse mellem mennesker, der er uenige eller har forskellige holdninger om en sag. Foruden uenighed, kendetegnes konflikter også ved, at der er en spænding til stede mellem parterne – altså at relationen mellem de stridende parter føles ubehagelig eller anspændt.
Konflikter er naturlige og en del af alle relationer. Når der udveksles meninger, er der mulighed for, at der opstår uenighed og hermed konflikter. Konflikter er derfor en naturlig del af privat- som arbejdslivet.
Alligevel er konflikter - uanset hvor naturlige de er - for rigtig mange mennesker forbundet med noget ubehageligt, besværligt og utrygheds-skabende. Men hvis konflikter ignoreres, risikerer man, at konflikterne ikke løses, og det kan have store konsekvenser. På arbejdspladsen kan det fx medføre, at medarbejderne bliver uproduktive, og at de arbejdsmæssige resultater udebliver. På det menneskelige plan kan det både føre til mobning, stress og øget sygefravær.
Men konflikter kan også håndteres og dermed rumme nye muligheder. Vi lærer nemlig gennem konflikter, og konflikter kan være en kilde til udvikling for både dig selv, dine kollegaer og din arbejdsplads (hvis der altså tages hånd om dem på en konstruktiv måde). Hvis konflikter skal fører til nye muligheder, kræver det dog at du ved, hvordan du skal være i og arbejde med konflikter.
I denne artikel vil du få indblik i 3 forskellige kommunikative retninger/måder du kan reagere på i konflikter. Med indsigt i disse kommunikative retninger, har du - når du oplever konflikter – et godt redskab til at forstå, hvordan du skal kommunikere i konflikter, for at nedtrappe og dermed håndtere konflikten på bedst mulig vis.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få tilsendt e-bogen:
Læs mere om hvordan vi behandler din data
*Sociale medier: Facebook, Instagram og LinkedIn