Sådan bruger du stilhed i din mødeledelse

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Silent co-creation

Sådan bruger du stilhed i din mødeledelse

6 min.

Spar tid, nå agendaen, tag flere beslutninger og skab vidensdeling, mere nærvær og bedre arbejdsklima. Ledere og mødefacilitatorer kan høste en lang række fordele, hvis de tør kaste sig ud i at indføre planlagte stilhedspauser af 1-2 minutters varighed under fx møder. Læs med når vi gennemgår, hvordan du kan bruge stilhed til at skabe mere værdi.

Vi lever i en til tider hektisk og støjende verden, hvor stilhed og ro kan synes at være en mangelvare. Mange af os har en travl hverdag, hvor vi konstant bliver bombarderet med indtryk både fysisk og online i form af notifikationer fra mails, telefon, sociale medier m.m. Og det kan være svært at finde tid og ro til eftertænksomhed.

Samtidig er stilhed og fordybelse blevet en trend, som mange danskere har taget til sig de seneste år. Ting som meditation og såkaldte ”Silent retreats” vinder frem i øjeblikket, hvor man skal være helt stille i 24 timer, en weekend eller måske en hel uge. Og trenden vinder også ind på flere arbejdspladser, hvor ledere er begyndt at bruge såkaldte stilhedspauser til at skabe mere værdi.

I denne artikel fortæller vi mere om hvilke fordele, der kan opnås ved at bruge stilhedspauser fx som en del af en ny mødekultur på arbejdspladsen.

Hvordan kan stilhed skabe værdi?

Som leder eller mødefacilitator er det vigtigt at sikre en fornuftig balance mellem tale, lytten og refleksion. På mange arbejdspladser kan der være stor ubalance på dette punkt. Vi har sikkert alle oplevet at sidde til et møde, hvor det kan være svært at få ordet, og hvor det måske altid er de samme personer, der ”fylder” og kommer til orde. Det er en skam, da man på den måde risikerer at gå glip af en masse værdifuldt input. Desuden kan det være svært for folk at forholde sig til og fordøje, hvad der bliver sagt og ikke mindst aftalt undervejs, hvis den ene talestrøm afløser den anden. Denne ”larm” kan let føre til misforståelser, manglende handling og endda irritation og opgivenhed hos nogle medarbejdere.

En måde at prøve at komme dette til livs er ved at indføre disse stilhedspauser i møder, workshops eller andre sammenhænge, hvor der er behov for det. Selvfølgelig er målet ikke, at alle er stille hele tiden, og at ingen siger noget. Det handler om at skabe et balanceret forhold mellem tanke og tale. Især hvis man vil undgå tidsrøvere, misforståelser og stress på arbejdspladsen.

Det kan fx foregå sådan, at man indlægger faste korte stilhedspauser på 1-2 minutter i starten, halvvejs og til sidst i mødet. Og så kan man altid supplere med flere stilhedspauser alt efter, hvad der giver mening for det specifikke møde eller workshop.

Det kan måske lyde akavet eller omstændigt at holde stilhedspauser, og det vil nok altid være lidt svært, når man skal prøve noget nyt eller anderledes. Men der kan være mange fordele at hente, hvis vi skruer lidt ned for larmen og op for stilheden.

En ubalanceret snakkekultur kan nemlig på lang sigt risikere at skade din virksomheds konkurrenceevne fordi:

  • Overkommunikation uden pauser kan sætte vores hjerner på lavt blus
  • Introverte medarbejderes viden og kompetencer ikke kommer i spil
  • Ulige fordeling af taletid er ineffektiv videndeling, der kan skade samarbejdet

Ved at indføre noget som stilhedspauser i møder, giver du deltagerne plads til at tænke over og processere alt det, der er blevet sagt.


Stilhed som en større kulturændring

Stilhed og stilhedspauser kan indgå som en del af en større kulturændring, hvor der fx introduceres snakkefri perioder og områder for hele arbejdspladsen. De planlagte og tvungne stilhedspauser kan nemlig også have en effekt på arbejdsklimaet, da det kan skabe ro og plads til fordybelse i en ellers hektisk hverdag. Samtidig bliver der mere plads til dem, der måske normalt ikke blander sig med input. Det kan dermed skabe en bedre balance mellem introverte og ekstroverte, fordi de mere introverte kollegaer måske vil få sagt noget mere, når dem der plejer at tale, taler noget mindre. Der bliver derved rettet op på eventuelle skævheder, og det kan skabe bedre videndeling og forbedre arbejdsklimaet.


Vil du vide mere?

Har du lyst til at lære mere om mødefacilitering? Teknologisk Institut udbyder en bred vifte af kurser inden for bl.a. facilitering og mødefacilitering, hvor du kan få nye værktøjer og viden, der kan styrke din faglighed.

Kilde: Artiklen er skrevet på baggrund af interview med Bastian Overgaard.