Brænd igennem med dine budskaber!
5 min.
For mange er det både ubehageligt og stressende at skulle stå foran en forsamling. Hvis du også er en af dem, så bare rolig! En god mikstur af vilje, forberedelse og engagement er vejen til gode præsentationer.
I bund og grund er det tilhørerne, der kan afgøre, om en præsentation er god eller ej. Selvom tilhørerne kan være meget forskellige, er den gode præsentation kendetegnet ved at være velstruktureret, underholdende, levende, forståelig og relevant med et tilpas fagligt niveau.
Men hvordan gør du så?
Gør det klart for dig selv, hvad din hensigt er med præsentationen. Undersøg hvem tilhørerne er – hvad er deres motiver og baggrund for at være til stede under din præsentation, og hvad ligger de inde med af viden? Find herefter ud af, hvordan din målgruppe vil reagere på din præsentation, og hvilke 3 takes de skal have med hjem?
Hvis du mangler tips til, hvordan du kommer forberedelsesblokeringen til livs, så tag et kig på kurset Overbevisende kommunikation og formidling.
Byg din præsentation op efter "fiske-modellen"
Fiskemodellen er en metode til at strukturere opbygningen af præsentationer, taler eller skriftlige opgaver. Modellen sammenligner struktureren af en tekst med en fisk og opdeler den i tre hoveddele:
1. Hovedet: Indledningen, der skal fange dine tilhørers opmærksomhed. Her introduceres emnet kort, og du skal begrunde, hvorfor det er interessant. Du kan f.eks. starte din præsentaiton med en lille historie for at vække nysgerrighed, vise noget for at skabe blikfang, synliggøre nytteværdien for tilhørerne, og fremlægge disposition for oplægget. I det hele taget handler hovedet om at skabe motivation, tryghed og nysgerrighed. Inden der er gået 30 sekunder, har alle dannet sig et førstehåndsindtryk. Så du har i den grad brug for at være "på" fra start. Inden 3 minutter bør du have forsamlingens fulde opmærksomhed.
2. Kroppen: Hoveddelen af præsentationen, hvor du fremlægger dine vigtige pointer, argumenter uddybes og eksempler gives. Her er det altså selve kernen af dit oplæg, så det er her, at dine centrale budskaber skal forstås og accepteres. For at skabe forståelse må du vise, fortælle og skabe refleksion. Sørg for, at din PowerPoint er værdiskabende for tilhørerne.
3. Halen: Afslutningen, hvor hovedpunkterne opsummeres, og der gives en konklusion eller en opfordring til handling. Hav in mente, at afslutningen skal efterlade et varigt indtryk og sørge for, at budskabet bliver husket.
Ved at strukturere din præsentation med en klar indledning, et velorganiseret indhold og en god afrunding kan du sikre, at dine budskaber bliver forstået og husket. Hav struktureren for øje og vær tydelig engagerende i din kommunikation. Men husk på - ingen præsentation er perfekt, og det er helt naturligt at lave fejl eller kludre lidt i ordene.
Vil du vide mere?
Teknologisk Institut udbyder et bredt udvalg af kurser inden for præsentationsteknik.