Sådan opbygger du en forandringsparat organisationskultur

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Sådan opbygges en forandringsparart organisationskultur

Sådan opbygger du en forandringsparat organisationskultur

3 min.

Forandring er altafgørende for alle organisationer, der ønsker at overleve og trives i den ekstremt konkurrenceprægede og tempofyldte verden, vi lever i. Problemet er, at mange ledere kæmper med at motivere og engagere deres medarbejdere i processen. De bevæger sig ofte for hurtigt, er for resultatdrevne eller ikke rådgivende nok i deres tilgang.

Er det muligt at opbygge en kultur bestående af fleksibilitet, agilitet og parathed i forhold til forandringer i en organisation?

Svaret er ja! Men det kræver en målrettet indsats og en strategisk tilgang for at sikre, at medarbejderne er engagerede og forstår nødvendigheden af forandringerne. I en tid, hvor teknologiske fremskridt, markedsændringer og globale begivenheder konstant påvirker forretningsmiljøet, er det vigtigere end nogensinde før at skabe en organisationskultur, der kan tilpasse sig hurtigt og effektivt.

For at opbygge en forandringsparat organisationskultur er det vigtigt at tage hensyn til flere faktorer, der kan påvirke medarbejdernes accept. Der findes 6 fokuspunkter, organisationen særligt skal tage hensyn til, når forandringen skal ud i organisationen. Ved at implementere disse 6 fokuspunkter kan ledelsen sikre, at forandringerne ikke kun bliver accepteret, men også aktivt støttet af medarbejderne.


6 fokuspunkter, I bør have fokus på, når en forandring skal kommunikeres ud i jeres organisation:

1. Sørg for, at medarbejderne har let adgang til information

Store forandringer bør oftest kommunikeres mundtligt, men for at få medarbejderne med på en forandringsparat kultur er det vigtigt, at medarbejderne har nem adgang til relevant information. Sørg derfor for, at informationen er tilgængelig online på f.eks. intranettet, via nyhedsbreve og gennem digitale kommunikationsværktøjer. Når medarbejdere har adgang til information, føler de sig mere engagerede og informerede om virksomhedens mål og strategier. 

2. Svar på spørgsmålene: "Hvorfor sker denne forandring?" og "Hvad er risikoen ved ikke at gennemføre forandringen?"

Ledere kan have en tendens til at fokusere på den overordnede vision, og projektteams fokuserer på at dele deres nye gode idé. For at få medarbejderne til at acceptere forandringen, skal ledelsen tydeligt kommunikere årsagen bag forandringen. Sørg for at gentage dette gennem hele processen, især hvis der går tid mellem den første udmelding og selve implementeringen.

3. Svar på spørgsmålet: "Hvad får jeg ud af det?"

Medarbejdere skal vide, hvad de får ud af forandringen. Ledelsen skal identificere og kommunikere de personlige fordele ved forandringen for den enkelte medarbejder. Når medarbejdere får et overbevisende svar på, hvad de får ud af at engagere sig i forandringen, er de mere tilbøjelige til at støtte op om forandringen. Igen er det vigtigt at informere om dette så tidligt og ofte som muligt.

4. Gentag hovedbudskabet 5 til 7 gange

Det er nødvendigt at gentage hovedbudskabet flere gange via forskellige kommunikationskanaler for at øge chancerne for, at forandringen bliver forstået og husket af medarbejderne.

5. Sørg for, at dine kommunikatører leverer en effektiv kommunikation

Effektiv kommunikation er afgørende for en forandringsparat kultur. Det er vigtigt, at de personer, der kommunikerer forandringen, gør det klart og overbevisende. Træn dine ledere og kommunikatører i kommunikationsteknikker, så de kan levere budskabet på en måde, der inspirerer og motiverer medarbejderne. Det indebærer også planlægning af leveringssekvensen, så budskaberne for forandringen netop bliver leveret på den optimale måde.

6. Mål og evaluer

Sørg for, at medarbejderne hører og fortolker de meddelelser, du forsøger at sende. Derfor er det vigtigt at måle og evaluere effekten af de kommunikations- og forandringsstrategier, der anvendes. Brug feedback fra medarbejderne og analyser nøgleindikatorer. Juster strategien efter behov. Ved at måle og evaluere sikrer I, at I er på rette vej, har alle med og kan foretage nødvendige justeringer for at fremme en forandringsparat kultur.

 

At forberede ens medarbejdere på forandring er grundlæggende. På trods af at fremtiden er usikker, og vi ikke ved hvilke forandringer, der vil komme, så ved vi, at de kommer. Forbered derfor din organisation bedst muligt ved også at forberede dine medarbejdere på kommende og ukendte forandringer, så I er på forkant. Evnen til at reagere, forny og træffe hurtige beslutninger er nødvendigt, hvis en organisation skal overleve og trives i vores samfund, der hele tiden forandrer sig. Desuden vil en agil organisation bedre kunne tilpasse sig fremtidige arbejdsmæssige udfordringer. Det kræver en bevidst indsats og strategisk tilgang. Ved at sikre let adgang til information, besvare vigtige spørgsmål, gentage hovedbudskabet, kommunikere effektivt samt måle og evaluere indsatsen kan organisationer skabe en kultur, der er klar til den næste forandring.



Vil du vide mere?

Det er ikke nemt at implementere forandringer. Det er en længerevarende proces, hvor strategien bag forandringen skal kommunikeres tydeligt og effektivt ud. Teknologisk Institut udbyder en lang række kurser, der giver dig og din organisation redskaberne til at planlægge, gennemføre og forankre små og store forandringer.