Sådan står du stærkt i rollen som facilitator

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Billedet viser fire mennesker, der sidder i en rundkreds. Den ene person har en notesblok og er facilitatoren af mødet.

Sådan står du stærkt i rollen som facilitator

4 min.

Facilitering skaber resultater – ganske enkelt! Med facilitering som værktøj skabes en langt højere effektivitet i processer, møder og workshops - og mødedeltagerne er mere motiverede.

En facilitator spiller en afgørende rolle i at lede grupper gennem processer og sikre, at deltagerne finder løsninger og når deres mål effektivit. Som facilitator er man igangsætter for en proces (der skal føre til et mål) uden selv at være en direkte del af processen. 

En facilitator for f.eks. en workshop er ansvarlig for idéen, planlægning, design samt selve forløbet og afslutningen af workshoppen, dog uden at deltage aktivt i workshoppen. 

Læs med og få 6 råd til, hvordan du bliver en god facilitator.

Hvad er facilitering?

Ordet facilitering kommer af latin ”facilis” og betyder ”let at gøre”. Formålet med facilitering er kort fortalt at få arbejdsprocesser blandt grupper af fagpersoner til at glide nemmere. Dette opnås ved at skabe en struktureret og inkluderende proces, hvor alle deltagere får mulighed for at komme til orde og bidrage.


Facilitatorens rolle

1. Definér på forhånd en klar målsætning

Facilitering starter med grundig forberedelse.  Facilitatoren skal sætte en klar dagsorden, der definerer mødets formål og struktur. Det hjælper deltagerne med at forstå, hvad de skal opnå, og hvordan de kan bidrage. Et mål kan være mange forskellige ting: et konkret handlingsmål, en deadline eller noget helt tredje. Man kan nemlig ikke facilitere og lede en proces, hvis man ikke har noget at lede hen imod.

2. Facilitatoren er neutral

Det er en helt central pointe, at facilitatoren skal agere som en neutral person, der ikke har interesser i de mål, gruppen skal opnå. Facilitatoren skal forblive objektiv og ikke tage parti, så alle deltageres synspunkter og pointer bliver hørt.

Derfor kan facilitatoren holde fokus på selve diskussionen og overveje, hvorvidt indholdet er relevant for processen og det overordnede mål. En god facilitator gør det lettere at finde løsninger ved at stille spørgsmål, der får folk i gang med at tænke.

3. Tryg atmosfære

At skabe en tryg og åben atmosfære er en nøgleopgave for facilitatoren. Det er vigtigt, at deltagerne føler sig trygge ved at dele deres idéer og meninger uden frygt for at blive dømt. Dette fremmes ved at anvende forskellige faciliteringsteknikker som brainstorming og dot-voting, der gør processen interaktiv og engagerende.

4. Fokus på målet

En facilitator bliver som oftest inddraget, fordi gruppen har brug for en, der hjælper dem til at holde fokus på målet og sikrer, at processen skrider fremad og ikke mindst motiverer deltagerne til at deltage aktivt i processen. Når en workshop starter, er facilitatorens rolle meget tydelig, men den dygtige facilitator gør gradvist sig selv mere og mere uundværlig. Facilitatoren sætter deltagerne i gang, så de ved præcis, hvad de skal, og facilitatoren instruerer dem så grundigt, at de bliver selvkørende. Deltagerne selv bør blive mere og mere proaktive og selv tage ejerskab over processen og dermed også udfylde facilitatorens rolle.

Jo mere ejerskab og engagement, desto mere energi udvikler gruppen, som facilitatoren kan trække på.

5. Fleksibilitet og intervention

I workshops og andre gruppeprocesser vil der dog altid opstå situationer, hvor facilitatoren er nødt til at gribe ind og påvirke gruppen. Facilitatoren skal kunne intervenere, når der opstår situationer, der ikke er hensigtsmæssige for processen for derved at sikre, at gruppen bliver på sporet, og at processen bidrager til at nå målet.

Samtidig skal facilitatoren også være i stand til at tilpasse sig ændringer og uforudsete situationer under mødet. Det kan være at justere dagsordenen eller ændre tilgangen for at sikre, at mødet forbliver produktivt.

6. Opsummering og feedback

Efter mødet kan facilitatoren opsummere de vigtigste diskussioner og beslutninger for at sikre, at der er enighed om, hvad der er blevet aftalt, og hvad næste skridt er. Det kan også inkludere at indsamle feedback fra deltagerne for at forbedre de kommende møder.

Kendetegn ved den gode facilitator

At være facilitator kræver mod, elegance og gennemslagskraft. Den gode facilitator tør træde i karakter og gribe ind i processen, når den er på vej af sporet. Og den gode facilitator kan navigere i kaos. I virkeligheden besidder den gode facilitator mange af de samme færdigheder som en dygtig leder. Facilitatoren skal turde styre og lede processen.

Erfaringer og empiriske undersøgelser viser, at den gode facilitator har nogle grundlæggende kendetegn og færdigheder:

  • Autoritet
  • Improvisator
  • Entusiasme og stemningsskaber
  • Kan udholde kaos
  • Konsekvent i sine handlinger
  • Er åben og imødekommende
  • Lytter aktivt
  • Er fleksibel

God mødefacilitering

Lyt også til: God mødefacilitering

Facilitatorens personlige stil og præferencer betyder selv sagt, at nogle af disse kendetegn vil falde mere naturligt end andre. At nogle metoder og færdigheder ikke falder en naturligt betyder på ingen måde, at man ikke skal bruge dem. Måske skal man netop træne sig selv i at benytte metoder, der er udfordrende for en for at sikre, at man udfylder rollen som facilitator så bredt som muligt.

Alt i alt gør en facilitator det lettere for deltagerne ved at skabe en struktureret og inkluderende proces, der fremmer åben dialog, kreativ tænkning og konstruktiv problemløsning.

Vil du vide mere?

Er du blevet mere nysgerrig på din rolle som facilitator, eller ønsker du mere viden og træning i at facilitere, kan du læse mere om de kurser, Teknologisk Institut udbyder inden for facilitering: