Kurser

2 dages kursus 
Læring inden for et specifikt emne

Serviceudvikling: Få konkurrencefordele med fremtidens bæredygtige servicekoncepter

23. - 24. januar 2025 TaastrupBlack Days -30 %
Gælder til og med den 29/11 2024
DKK 11.897
DKK  16.995
ekskl. moms
Nr. 91561

Bliv en pioner inden for bæredygtige servicekoncepter og transformér din virksomhed gennem udvikling af services. Dette kursus udstyrer dig med de nødvendige værktøjer og viden til at udvikle din fremstillingsvirksomhed fra traditionel produktleverandør til en fremadskuende leverandør af innovative serviceydelser.

Serviceydelser kan hjælpe din virksomhed med at få en mere robust portefølje af indtjeningskilder, mere bæredygtigt forretningsgrundlag, tættere og mere loyal kunderelation, og konkurrencefordele.

Du kan blive spydspids for at finde på og implementere virksomhedens serviceforretning og kurset her hjælper dig med at påtage dig og præsterer i den rolle. Du vil kunne gå selvsikkert til arbejdet med at udvikle services, og blive anerkendt af andre som en kapacitet på området.

Tilmeld dig kurset og udforsk hvordan servitization, digitalisering og bæredygtighed kan styrke din virksomheds konkurrenceevne og bidrage til en grønnere fremtid.

Om kurset

Under kurset vil du opnå indgående kendskab til servitization - en strategisk tilgang, der integrerer produkter og serviceydelser. Servitization gør op med virksomhedens fokus på kun at sælge produkter og så glemme alt om kunden, når produktet har forladt lageret, til at sælge værdifulde løsninger på kundens problem og have længere relationer med kunderne.

På kurset beskæftiger vi os med servitization, og kommer omkring digitalisering som løftestang og mulighederne for at bruge servitization til at skabe et mere bæredygtigt forretningsgrundlag. Kursuset vil øge din forståelse for at bruge servitization og udstyre dig med praktiske værktøjer og metoder til at implementere det i din virksomhed.

Kurset dækker forskellige emner. For det første handler det om, hvad det betyder at gå fra produktleverandør til at tilbyde værdiskabende services, og hvordan dette kan styrke virksomhedens markedsposition. Derudover belyses det, hvordan digitalisering kan understøtte virksomhedens overgang til servitization gennem effektiv dataindsamling og -analyse.

Kurset beskæftiger sig også med, hvordan bæredygtighed kan være kernen i den nye forretningsmodel, og hvordan virksomheden kan producere løsninger, der er økonomisk levedygtige samt miljømæssigt og socialt ansvarlige. Endelig omhandler kurset, hvordan partnerskaber og økosystemer kan understøtte virksomhedens og kundernes bæredygtighedsprioriteter gennem identifikation og implementering.

Gennem forskellige praktiske øvelser og case-studier vil du få en dybere forståelse af, hvordan du kan anvende teorien i praksis i netop din kontekst.

Du får værktøjer til at gennemføre serviceudvikling i din virksomhed, samtidig med at du føler dig selvsikker i opgaven og kan forklare andre, hvad du gør og hvorfor. Du kan dermed blive set som en troværdig og kompetent kollega og medarbejder af de andre i din organisation.

Udbytte

  • Få indblik i din virksomheds niveau inden for servitization, digitalisering og bæredygtighed for at identificere udviklingspotentiale.
  • Forstå hvordan services kan øge indtjeningen pr. kunde, skabe mersalg, gensalg, tilgang til nye markeder og konkurrencefordele.
  • Lær at anvende servitization til at skabe værdifulde serviceydelser, fremme digital transformation og understøtte bæredygtig udvikling.
  • Lær at skabe stærke samarbejdsmodeller og økosystemer med kunder og partnere for øget kundeloyalitet.
  • Få redskaber til at indføre innovative serviceydelser i din organisation, værdikæde og økosystem.
  • Anvend case-studier fra virksomheder, der har arbejdet med servitization, for at forstå udfordringer, god praksis og inspiration.
  • Få erfaring med at designe og forankre bæredygtige og digitale forretningsmodeller gennem en handlingsplan.

Det får du på kurset

Vi sørger for, at rammerne er i orden, så du kan fokusere på at lære.

Efter du har fuldendt kurset, vil du modtage et kursusbevis.

Kursusbevis

Hos Teknologisk Institut bruger vi kun erfarne undervisere.

Erfaren underviser

På kurset får du morgenmad, frokost, snacks og drikkevarer.

Fuld forplejning

På kurset er der indtænkt øvelser og deltagerinddragelse.

Øvelser og inddragelse

Kursusmateriale er inkluderet i prisen.

Materiale

Undervisning på dansk

Undervisning på dansk

Tæt på kursusstedet er der gratis parkering.

Gratis parkering

Dag 1: Forstå konceptet servitization og dets potentiale
  • Introduktion til kernekoncepterne i servitization: Der vil være flere eksempler på succesfulde servitization-modeller hos forskellige fremstillingsvirksomheder, og hvordan de drager fordel af dem
  • Kortlægning af behov hos kunder som grundlag for services, og diskussion af hvad de prøver at opnå vs. hvad vi sælger til dem
  • Kortlægning af forretning, værdikæden og interessenter
  • Vurdering af det nuværende niveau inden for servitization, digitalisering og bæredygtighed
  • Idéudvikling og identifikation af muligheder for servitization i case-virksomheder
Dag 2: Realisering af de bæredygtige forretningsmuligheder
  • Konceptudvikling, service blueprinting og forretningsmodeldesign i samarbejde med partnere i værdikæde og økosystem og med inddragelse af relevante personer fra virksomheden
  • Tryktestning af kritiske antagelser, validering og tilpasning af servicekonceptet
  • Udvikling af en handlingsplan for forankring af initiativet i virksomhedens strategi
  • Planlægning af implementering i egen virksomhed
  • Afsluttende refleksion og næste skridt

Deltagerprofil

Kurset er ideelt for dig, som arbejder med forretningsudvikling. Du kan være eller ønsker at være leder, team- eller projektleder, forretningsudvikler, eller beslutningstager inden for innovation, strategi eller servicedesign. Du kan arbejde i en fremstillingsvirksomhed eller i en virksomhed der arbejder eller ønsker at arbejde med services. Du søger praktiske værktøjer og tilgange til at gøre virksomheden mere konkurrencedygtig og bæredygtig.

Uanset om du er en del af en større organisation eller en lille virksomhed, om du er i startfasen eller allerede godt på vej, så vil du finde værdifulde indsigter og værktøjer på dette kursus. Kurset er målrettet ansatte i private virksomheder.

Form

Kurset er struktureret med praktiske øvelser, case-studier og gruppearbejder, hvilket giver dig en unik chance for at afprøve metoder, værktøjer og tilgange samt udveksle erfaringer og diskutere relevante udfordringer med ligesindede. Kurset strækker sig over 2 sammenhængende dage og afholdes på Teknologisk Institut, enten i Aarhus eller Taastrup med fysisk tilstedeværelse.

Tilmeld dig i dag og bliv førende inden for at udvikle serviceforretning i din virksomhed.

29708
29709
Underviser

Katrine Voetmand

Katrine er konsulent i bæredygtig forretningsudvikling og har en dybdegående viden om samskabende forandringsprocesser, bæredygtige re-designstrategier og cirkulære forretningstiltag. Katrine sætter til dagligt sin ekspertise i spil ved at facilitere forskellige udviklingsforløb for både virksomheder og organisationer. Katrine kommer med en baggrund som civilingeniør i Bæredygtigt Design.

Underviser

Emilia Herrik

Emilia Herrik er konsulent i bæredygtig forretningsudvikling og har været med til at gennemføre 65 serviceudviklingsforløb med danske fremstillingsvirksomheder og deltaget i nationale projekter med fokus på at udvikle og fremme servitization i Danmark. Emilia er en erfaren underviser og er uddannet civilingeniør i Design og Innovation.

Vælg dato

Taastrup
23. - 24. januar 2025
Black Days -30 %