5 gode råd til en succesfuld social mediestrategi
4 min.
I dag udnytter størstedelen af alle små- og mellemstore virksomheder i Danmark sociale mediers potentiale. Som virksomhed kan I bruge sociale medier til at gå i dialog med jeres kunder og derved få indflydelse på, hvordan kunderne opfatter virksomheden. Men hvor skal I starte? Hvordan skal I engagere jeres brugere? Hvad vil I gerne kommunikere? Og hvilke kanaler bør I benytte?
Uden en plan for, hvor og hvorfor I skal offentliggøre hvad, risikerer I, at modtagerne ikke opdager jeres indhold eller finder det uinteressant og ”swiper” videre til noget andet. Her er 5 gode råd til at komme i gang med en effektiv og målrettet social medie-strategi.
1. Identificer jeres målgruppe
Det vigtigste er at kende målgruppen. I skal vide hvem de er, og hvor de er. Den bedste kommunikation opstår, når man ved præcist, hvem man taler til og målretter kommunikationen derefter. Undersøg derfor:
- Hvem jeres primære målgruppe er
- Hvad deres behov og interesser er
- Hvilke sociale medier de er til stede på
- Og hvordan I interagerer med dem
2. Respekter jeres målgruppe
Jeres målgruppe vil højst sandsynligt gerne inddrages og følge virksomheden, hvis I altså tager dem alvorligt. Det er vigtigt at værne om sin målgruppe på sociale medier og vise dem, at man interesserer sig for dem. Det kan I gøre ved at:
- Forkæle dem med gode tilbud
- Fastholde dem med værdifuldt indhold
- Inddrage dem med dialog
3. Kend kanalerne
I strategiplanlægningen er det en fordel at sætte skarpt på, hvad de forskellige sociale medier kan. På den måde undgår I at være til stede på et socialt medie, som ikke giver mening for jeres virksomhed. Tænk derfor over:
- Hvad I ønsker at opnå med brugen af den specifikke platform
- Hvilke sociale medier jeres målgruppe bruger
4. Hav forskellige strategier til de forskellige sociale medier
De forskellige sociale medier adskiller sig på flere punkter, derfor skal din kommunikation på disse også være forskellig. Vi giver dig et hurtigt overblik:
- Facebook er det største sociale medie i Danmark. Folk bruger Facebook til at ’synes godt om’, for at give deres mening til kende, derfor skal indhold målrettet Facebook være ’likeable’.
- LinkedIn er et vigtigt værktøj til at promovere virksomheden professionelt. Indhold til LinkedIn skal derfor være karriere- og erhvervsorienteret.
- Instagram er et billedbaseret socialt medie, og markedsføring på mediet skal derfor foregå gennem æstetiske billeder, der taler direkte til målgruppen.
- Twitter er et hurtigt medie, som bygger på aktuelle begivenheder, nyheder og ekspertviden. Et tweet må højest være 140 tegn, og skal derfor være ekstra målrettet.
5. Kortlæg en klar strategi
Med en konstant strøm af nye opslag og forstyrrelser, kræver det en aktiv og målrettet indsats at nå målgruppen. Uden en klar strategi risikerer I, at jeres opslag drukner i mængden. Kortlæg derfor, hvad I ønsker at opnå ved at udvide jeres tilstedeværelse på de sociale medieplatforme.
- Hvad er formålet?
- Hvad er jeres kernebudskaber?
- Hvilke redskaber skal I bruge?
Hertil er det vigtigt at jeres sociale medie-strategi tager afsæt i virksomhedens forretningsplaner og mål.
Skal I i gang på de sociale medier?
Eller er I der allerede, men savner fælles fodslag og synlig effekt? Se vores udbud af marketings-kurser og bliv klædt godt på til at arbejde med din tilstedeværelse på de sociale medier.