Stress kan skyldes dårlig ledelse

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

leder og stress

Stress kan skyldes dårlig ledelse

3 min.

Har du prøvet at få ondt i maven over at skulle på arbejde? Ligge vågen om natten pga. arbejdsopgaver? Have svært ved at overskue en normal arbejdsdag? Opleve, at du har hukommelses- og koncentrationsbesvær ved simple opgaver på arbejdspladsen? Det kan være tegn på stress. En betydelig årsag til arbejdsrelateret stress kan være dårlig ledelse. Men hvordan hænger stress og dårlig ledelse sammen, og hvad kan der gøres for at afhjælpe stress?

Stress på arbejdspladsen hænger ofte sammen med dårlig ledelse ifølge en undersøgelse af psykisk arbejdsmiljø, som analysefirmaet CASA har foretaget for fagforeningen DM blandt privatansatte medlemmer.

Social kapital er et centralt begreb i forbindelse med at skabe en sund arbejdskultur. Social kapital på arbejdspladsen refererer til de ressourcer, der opstår gennem stærke samarbejdsrelationer blandt medarbejdere og mellem medarbejdere og ledelse. Det bygger på graden af tillid, retfærdighed og samarbejdsevne i virksomheden. Det kan f.eks. komme til udtryk i, hvorvidt din chef har tillid til, at du at du kan løse en opgave på egen hånd, eller om chefen efter eget ønske skal kontrollere medarbejderen gentagne gange og være inde over selv de mindste opgaver. Ved sidstnævnte kan medarbejderen føle, at chefen ikke har tillid til en, hvilket kan sætte ekstra pres på og stresse medarbejderen.

Stress kommer ofte, fordi chefen ikke kender sine medarbejdere, eller at der stilles alt for høje krav til den enkelte ansatte.

Stressen kan også skyldes større forandringer i organisationen, hvilket svækker den sociale kapital, som samtidig også øger stressniveauet hos de ansatte. Det er ofte ikke selve forandringen, som giver stress, men de manglende informationer og inddragelse fra ledelsen.


Sådan sikrer du som leder en stressfri arbejdsplads for dine medarbejdere

  1. Kommuniker klart og tydeligt
  2. Sæt realistiske krav
  3. Støt og anerkend
  4. Skab et positivt arbejdsmiljø

Det er lederens opgave at skabe trygge rammer og god trivsel, så arbejdsglæden blomstrer i teamet. En nærværende leder kan altså være midlet mod stress.

For at forebygge medarbejdernes stress skal ledelsen have en helhedsorienteret tilgang, der fokuserer på både organisatoriske strukturer og den daglige ledelsespraksis. Det første skridt er at skabe et arbejdsmiljø, hvor åben kommunikation og dialog er i højsædet. Regelmæssige trivselsundersøgelser og en-til-en samtaler kan være gode værktøjer til at identificere potentielle stressfaktorer og tage dem i opløbet.

En anden vigtig faktor er, at ledelsen tegner klare og realistiske arbejdsgange. Medarbejderne skal vide, hvad der forventes af dem, og hvordan deres arbejde bidrager til organisationens overordnede mål. Det indebærer også at tilpasse arbejdsbyrden til medarbejdernes kompetencer og kapacitet.

Tillid og retfærdighed er også nøgleelementer i forebyggelsen af stress. Vis tillid til dine medarbejderes evner ved at uddelegere ansvar og involvere dem i beslutningsprocesser. 

Endelig er det vigtigt, at du som leder er opmærksom på dine egne handlinger. Håndtér din egen stress på en sund måde og vis, at det er okay at tage pauser og søge hjælp, når det er nødvendigt. Ved at fremme en balance mellem arbejde og privatliv og vise, at du prioriterer trivsel, kan du skabe en kultur, hvor medarbejderne trives.  

 


Vil du vide mere? 

Læs mere om vores kurser i stressforebyggelse lige her. Vi tilbyder både kurser, der henvender sig til medarbejdere og ledere, hvor man lærer konkrete værktøjer og metoder til stresshåndtering og -forebyggelse.


 

Kilde: Rapport om undersøgelse af psykisk arbejdsmiljø, som analysefirmaet CASA har foretaget for DM blandt privatansatte medlemmer.