Partikelfilter og SCR-teknologi
Ultrafine partikler består primært af sod og fanges på moderne biler i et partikelfilter. Men dette filter kan slå revner som synshallen kun sjældent opdager. Vi tilbyder at teste nye og brugte partikelfiltre i forhold til rensningsgrad for partikler.
Katalysatorer til omdannelse af NOX fra dieselmotorer er generelt dyre og komplicerede. Vi tilbyder test af blandt andet SCR-katalysatorer og hjælper med at udvikle denne teknologi.
Ud over de mest almindelige udslip som CO2, CO, NOX og THC måler vi også ammoniak og lattergas, som især forekommer ved urea-overdosering og som følge af omsætning i slip-katalysatorer. Vi kan således gennem analyse af udstødningsgassen hjælpe med at forbedre doseringsstrategien for urea.
Vi har også mulighed for at tilkoble emissionssystemer til vores egne motorer, hvilket giver mulighed for at teste og udvikle systemer i et kontrolleret miljø. Vi har en 230 kW Scania diesel med programmerbar motorstyring, og en 1.4 HDI Peugeot motor.
Vi udarbejder efter hver test en rapport, som beskriver, hvorvidt nationale og internationale krav overholdes.
Hvad kan Teknologisk Institut hjælpe dig med?
- Principgodkendelse af filtersystemer
- Miljøsyn af busser og entreprenørmaskiner
- Detaljeret gasemissionsmåling
- Test af biler, busser og lastbiler på rullefelt
Case:
Succesfuld test af partikelfilter åbner markedet for Exilator