AFLOAT - Ammonia Fuelled Combustion for Marine Applications - Testkampagner
Vælg side
Lovende resultater med ammoniak/brintblanding skaber grobund for opskalering
Det seneste forsøg med forbrænding i vores forsøgsmotor har vist gode tendenser i forhold til at opnå effektiv antændelse af ammoniak/brintblandinger i et bredt belastningsområde. Den overordnede strategi er at antænde forblandet eller delvis forblandet ammoniak og brint med en pilotindsprøjtning af diesel. Der arbejdes også på at undersøge antændelse med gnist, som i mindre motorer kan være en mulighed, der gør motoren mindre kompliceret, og som samtidig eliminerer emissioner, der er knyttet til dieselforbrænding.
Der er opnået forbrænding med fornuftig stabilitet ved forsøg på en enkelt cylinder. Vi har bl.a. arbejdet med direkte indsprøjtning af ammoniak efter diesel-princippet, med varierende timing og dermed opblanding, og med brint tilført i motorens indsugning. Der er ligeledes opnået gode resultater med forblandet forbrænding (Otto-princippet), hvor både brint og ammoniak tilføres gennem indsugningsmanifolden.
Vi arbejder nu på at opskalere forsøgene gennem en ombygning af motoren med nye brændstofsystemer, som gør det muligt at køre alle motorens cylindre med ammoniak og brint i det forblandende Otto-princip. Princippet har en stor teknisk lighed med eksisterende Dual Fuel motorer, der anvender LNG.
Vi arbejder frem mod en samlet demonstration, hvor en ammoniak-cracker leverer ammoniak og brint til motoren. Der er også planer for afprøvning af et SCR-system, som er udviklet til at reducere NOx og lattergas (N2O), såvel som ammoniakslip fra forbrændingen.