CityFresh - Renere luftkvalitet i byer med nyudviklet asfalt og sensornetværk
For at forbedre luftkvalitet i byer, og med fokus på problemerne ved partikelforurening fra vejtrafik, vil Teknologisk Institut sammen med en række partnere integrere to teknologier - en ny type asfalt og et sensornetværk.
Partikelforurening fra vejtrafik
CityFresh-projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, Colas Danmark, DevLabs, FDM, som hver især bidrager med unik ekspertise inden for asfaltproduktion, sensorudvikling, luftkvalitet og vejteknologi.
Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra dæk- og vejslid, udgør 65% af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter og kan bl.a. mindske for tidlige dødsfald relateret til luftforurening.
Slidstærk asfalt og avanceret måleteknologi
I projektet, der er støttet af MUDP, udvikles en særlig asfaltbelægning, der ikke kun er slidstærk, men også har en overfladestruktur designet til at minimere dæk- og vejslid og fange partikler.
Derudover udvikles en sensorløsning bestående af et sensornetværk til nøjagtig måling af den lokale partikelforurening til at dokumentere asfaltbelægningens egenskaber, og mere generelt til at evaluere miljøfremmende interventioner i byerne.
Med en kombination af nyudviklet slidstærk asfaltbelægning og avanceret sensornetværk, adresserer projektet både kilden til og målingen af non-exhaust partikelforurening. En løsning som giver værdifuld indsigt i, hvordan man mest effektivt kan forbedre luftkvalitet i byer.
Fremskridt i projektet
Sensorer testes i laboratoriet og udendørs
Teknologisk Institut startede med at udvælge og teste lavprissensorer til måling af partikelforurening. De valgte sensorer, der måler både partikelantal og -masse, blev kalibreret mod referenceinstrumenter i laboratoriet. Resultaterne er lovende, da sensorerne viser stærk korrelation med referencemålingerne og påvirkes kun minimalt af luftfugtighed under 80%.
Ti testenheder er nu i drift ved en trafikeret vej i Aarhus. Her måler de ikke blot partikelforurening sammen med referenceinstrumenter, men registrerer også vindforhold, støjniveauer og gaskoncentrationer i bymiljøet.
Denne testfase er afgørende for projektets videre forløb. Den giver præcis viden om sensorernes ydeevne under reelle forhold og sikrer deres pålidelighed inden den planlagte vejundersøgelse til foråret.
Sensorer måler ved trafikeret vej i Aarhus.
Sensorer testes i laboratoriet på Teknologisk Institut.
Udvikling af asfalt
For at fremstille en asfalttype, som fanger partiklerne i asfalten i stedet for resuspension til luften, har Teknologisk Institut udviklet en forsøgsopstilling, hvor partikelophvirvling fra asfaltplader kan måles. Projektet partnere har udvalgt 8 asfalttyper til partikeltest. De 8 asfaltmaterialer spænder fra helt tætte belægninger til helt åbne drænasfalttyper. De 8 forskellige asfalttyper er laboratorieblandet og indtromlet til plader, og der er målt overfladetekstur før og efter sandblæsning. Asfaltmaterialerne skal nu testes med hensyn til partikelophvirvling. På denne måde afdækkes hvilken asfalttype, der mindsker ophvirvling af partikler bedst, og dermed opnås et godt udgangspunkt for videreudvikling af asfaltmaterialer, der mindsker partikelforurening.
Asfaltmateriale til test i laboratoriet på Teknologisk Institut.
FAKTA OM PROJEKTET
Projektets titel
CityFresh – Renere luftkvalitet i byer med nyudviklet asfalt og sensorbaseret evalueringsmetode
Projektperiode
1. januar 2024 - 31. december 2026
Projekttype
MUDP
Projektsum
Kr. 6.407.180
Formål
At udvikle og demonstrere en innovativ løsning, der kan forbedre luftkvaliteten i byer gennem anvendelse af ny asfaltteknologi og sensorbaseret evaluering af luftforurening fra vejtrafik.
Partnere
Colas Danmark, Teknologisk Institut, DevLabs, FDM
Understøttede verdensmål