CLEANSHIP - Velkommen til CLEANSHIP projektet
Vælg side
Projektstart: Januar 2024. Forventet projektafslutning: December 2026.
Vi vil demonstrere emissionsreduktionspotentialer under realistiske sejlforhold med innovative on-board løsninger.
Skibsfartens samlede CO2-emissioner udgør i øjeblikket 3% af de globale CO2-emissioner, og vi ser mod en fremtid, hvor ~90% af verdens gods flyttes til søs. Derfor er det afgørende at handle nu. Mange initiativer er allerede i gang, og med fortsat teknologisk udvikling kan vi accelerere de grønne løsninger i skibsfarten.
Af den grund er CLEANSHIP-projektet sat i gang. Projektet er drevet af partnere, som ser store muligheder i innovative løsninger, der kan bidrage til en grønnere fremtid ved at reducerer skibsfartens andel af de globale CO2-emissioner. Formålet er at reducere skadelige emissioner fra skibe gennem en datadrevet tilgang.
Vi vil gennemføre fuldskalademonstrationer på Uni-Tankers skibe for at vise effekten af:
- Biobrændstoffer: Reducering af CO2 og Black Carbon (BC).
- Energibesparende Enheder: Teknologier som propelcoating og skrogmaling.
- Operationelle Indsatser: Optimering af motorbelastning og hastighedsstyring.
Værdiskabelse og anvendelse
Operation-, brændstofforbrug- og emissionsdata fra vores demonstrationer vil skabe grundlag for bedste praksis og anbefalinger til skibsredere og regulatorer, som kan bruge indsigterne proaktivt i forbindelse med deres CO2-reduktionsstrategier.
Partnerskab
CLEANSHIP-projektet ledes af Teknologisk Institut med partnerne:
- Uni-Tankers
- Green Instruments A/S
- Fonden Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
- Danske Maritime
- Danish Shipping
Projektet er støttet af Miljøstyrelsens MUDP.