Sensorik er en produktbedømmelse, der udføres af mennesker ved hjælp af deres sanser. I forhold til en kemisk analyse af fx salt, vil en sensorisk analyse kunne integrere flere sanseindtryk og dermed beskrive, hvor salt produktet opleves, og ikke kun, hvor meget salt der er i produktet. Disse kan nemlig være forskellige afhængig af faktorer som andre tilsatte krydderier eller produktets tekstur.
I arbejdet med sensorik er den vigtigste regel, at hvis du forbereder prøverne, kan du ikke være med til at vurdere dem. Så snart du har en smule baggrundsviden, kan man ikke være objektiv i sin bedømmelse, og det påvirker resultatet.
Sådan kan sensorikken bruges:
- På daglig basis som en del af kvalitetskontrollen
- Under produktudvikling
- Til optimering af et eksisterende produkt
- Hvis der ønskes en detaljeret indsigt i spisekvaliteten af et produkt.
Her er sensorik et vigtigt redskab:
Case med kvalitetssikring: I et givet produkt kan der opstå en hengemt lugt, hvis en bestemt ingrediens bliver tilsat, mens produktet er for varmt. I dette tilfælde kan man træne nogle medarbejdere i at genkende denne lugt, hvorved de kan finde den i meget små koncentrationer. Derved kan man bruge dette specialtrænet panel til sensorisk kvalitetssikring, så man ikke sender et batch på markedet, der lugter hengemt.
Sådan kan vi hjælpe: Vi kan hjælpe jer med at blive introduceret til sensorik og give jer nogle arbejdsredskaber til at oprette jeres eget kvalitetspanel, så I bliver rustet til selv at kunne udføre disse test. Vi kan også hjælpe jer med at få udviklet det ordsæt af sensoriske egenskaber, der beskriver jeres produkter, og de kvalitetsparametre jeres produkter sensorisk skal leve op til. Derudover kan vi hjælpe jer med at screene kollegaer til jeres panel og validere panelet både efter indkøring og rutine kontrol. Det skal nævens, at det er tidskrævende at have et internt plan, men det kan give stor indsigt i den sensoriske kvalitet af produktet. |
Produktudvikling og optimering: Som virksomhed kan man fx stå i to forskellige situationer; enten er man ved at udvikle et nyt produkt og har brug for nogle hurtige sensoriske metoder til at vide, om der er forskel på produkterne, mens man er i gang med udviklingen. Eller man kan stå i den situation at processen skal optimeres, eller at man ønsker at ændre en ingrediens, men man ved ikke hvilken konsekvens det kan have sensorisk på produktet.
Sådan kan vi hjælpe: Vi kan give jer nogle arbejdsredskaber, så I kan udføre objektive sensoriske undersøgelser, så I kan få en mere detaljeret indsigt i, hvordan jeres processer påvirker produktet sensorisk. Vi vil anbefale jer et skræddersyet introduktionskursus, hvis I ofte står i en af disse situationer. Hvis I står i en akut situation, har vi et akkrediteret trænet sensorisk panel med mange års erfaring og vi kan udføre den sensoriske analyse for jer, og rapportere til jer hvor i vi de statistiske forskelle mellem produkterne forekommer. |
Detaljeret indsigt i produkt forskelle: Som virksomhed kan man stå i mange situationer, hvor man har brug for et større indblik i sine produkter. Det kan fx være på viden om hvilke parametre ens produkt adskiller sig fra konkurrenternes, eller hvad der sker med spisekvaliteten af fx brødet, hvis man ændrer melet.
Hvordan kan vi hjælpe: Vi har et ISO standardiseret sensorisk test lokale, et akkrediteret køkken, og smagsdommer panel. Vi har mange års erfaringer med at udføre sensoriske test og har prøvet stort set alle produkter også produkter, der ikke er spiselige. Vi hjælper jer gerne med at opnå en større indsigt i jeres produkt gennem sensoriske bedømmelser og/eller tilberedning af produkter, så I kan løse de udfordringer I står over for. Vi kan tilbyde en komplet løsning, hvor det eneste I skal bidrage med, er produkterne. |
Kom på kursus og lær mere om sensorik:
FOR ENGLISH VERSION