K-alTan - Eksempler fra ophugninger til udliggerjern

Allan Skydsbæk Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 12.

K-alTan - Eksempler fra ophugninger til udliggerjern

Korrosion på udliggerjernene ses typisk følgende steder og ofte i kombination:

  • På oversiden af overflangen. Denne korrosion ses typisk langs hele udliggerjernet. Der vil typisk ved denne type korrosion ses revne på oversiden langs med udliggerjernet og/eller pudslaget vil have en hul/skruk lyd ved bankning.
  • På kroppen af profilet. Dette ses typisk som lokal korrosion ca. 5-15 cm bag facadeplanet. Der vil ikke nødvendigvis være synlige skader på altanpladen.
  • På undersiden og siden af overflangen. Dette ses typisk som lokal korrosion ca. 5-15 cm bag facadeplanet. Der vil ikke nødvendigvis være nogle synlige indikationer.
  • På undersiden af underflangen. Denne korrosion ses typisk langs hele udliggerjernet. Der vil typisk ved denne type korrosion ses revne på undersiden langs med udliggerjernet og ved yderligere skadesudvikling afskalning af pudslaget under udliggerjernet.

Ved de i projektet udførte ophugninger ses følgende eksempler:

Udliggerjern, hvor det ses, at overflangen er med tværsnitsreduktion i den højre side. Oven på overflangen ses rustflager (korrosionsprodukter), ligesom der ses revner i murværket over udliggerjernet.
Foto 6-1. Udliggerjern, hvor det ses at overflangen er med tværsnitsreduktion i den højre side. Oven på overflangen ses rustflager (korrosionsprodukter), ligesom der ses revner i murværket over udliggerjernet.

Udliggerjern hvor der ses korrosion på oversiden af overflangen. Der ses en revne i pudslaget, som er lokaliseret over udliggerjernet.
Foto 6-2. Udliggerjern, hvor der ses korrosion på oversiden af overflangen. Der ses en revne i pudslaget, som er lokaliseret over udliggerjernet.

Udliggerjern, hvor det ses, at kroppen af profilet er rustet helt væk (hul i midten). Overflangen er desuden ligeledes med betydelig tværsnitsreduktion. På altaner hvor udliggerjernenes tilstand er som dette vil bærevnen være reduceret betydeligt.
Foto 6-3. Udliggerjern, hvor det ses, at kroppen af profilet er tæret helt væk (hul i midten). Overflangen er ligeledes med betydelig tværsnitsreduktion og tæring. På altaner hvor udliggerjernenes tilstand er som dette, vil bærevnen være reduceret betydeligt.

Udliggerjern, hvor det ses, at kroppen af profilet er rustet helt væk. Overflangen er desuden ligeledes med betydelig tværsnitsreduktion. På altaner hvor udliggerjernenes tilstand er som dette vil bærevnen være reduceret betydeligt.
Foto 6-4. Udliggerjern, hvor det ses at kroppen af profilet er tæret helt væk. Overflangen er desuden ligeledes med betydelig tværsnitsreduktion. På altaner hvor udliggerjernenes tilstand er som dette, vil bærevnen være reduceret betydeligt.

(samme udliggerjern som på forrige foto). Overflangens indsnævring ses og kroppen er helt væk.
 Foto 6-5. (samme udliggerjern som på forrige foto). Overflangens indsnævring ses og kroppen er tæret helt væk.

Udliggerjern, hvor det ses at kroppen af profilet er tæret igennem ca. midt på kroppen (hul i midten).
Foto 6-6. Udliggerjern, hvor det ses, at kroppen af profilet er tæret igennem ca. midt på kroppen (hul i midten).

Udliggerjern, hvor det ses at overflangen er med betydelig tværsnitsreduktion i den venstre side.
Foto 6-7. Udliggerjern, hvor det ses, at overflangen er med betydelig tværsnitsreduktion i den venstre side.

Udliggerjern, hvor det ses at overflangen er med tværsnitsreduktion i begge sider.
Foto 6-8. Udliggerjern, hvor det ses, at overflangen er med tværsnitsreduktion i begge sider.