Projekt - Biometanol (M85) på danske tankstationer
Projektstart: september 2020 Forventet projektafslutning: december 2024
Ifølge Energistyrelsens seneste Basisfremskrivning vil Danmark i 2030 have 92 % fossilt brændstof i transportsektoren, hvis ikke der iværksættes særlige initiativer. Metanol fra vedvarende kilder er lige nu et af de mest lovende alternative drivmidler, hvis potentiale slet ikke er udnyttet.
Projektets målsætning er at muliggøre anvendelse af biometanol i kommerciel skala til biler med gnisttændingsmotor (’benzinbiler’).
85 % metanol i brændstofblanding
Et nyligt udført studie har peget på M85, en blanding af 85 % metanol og 15 % benzin, som den optimale blanding for dansk sommer- og vinterdrift. Studiet viste også, at ældre benzinbiler kan køre på M85.
I dette projekt inkluderes nyere bilmodeller med turbo og direkte benzinindsprøjtning. Bilerne kræver installation af et ekstra modul til motorstyringen (“Flex Fuel Kits”) for at køre på M85.
100 køretøjer skal køre på biometanol
Daglig kørsel og drift med biler, som kører på metanol testes i flåder fra hhv. Øst- og Vestdanmark med i alt ca. 100 køretøjer. OK a.m.b.a., Cirkle K og Go'on Gruppen etablerer tanke mulighed for projektets biler i perioden
Fortrænger CO2 med mindst 70 %
Biometanolen i projektet vil være udvundet på baggrund af biogas og gylle. Den konkrete biometanol fortrænger CO2 med 70 %. Når metanol engang kan udvindes i en PtX metode på baggrund af vind og CO2, vil CO2 fortrængningen være større.
Deltagerne i projektet er:
- Dansk Metanolforening
- HMK Bilcon
- Circle-K
- OK a.m.b.a
- Go'on Gruppen
- M2 Teknik
- FDM
- Skanderborg Kommune
- Københavns Kommune
- Teknologisk Institut (projektleder)