Projekt - Hybridfremstilling gennem 3D-print og nye kollaborative samarbejdsformer

Jens  Christiansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 24 98.

Projekt - Hybridfremstilling gennem 3D-print og nye kollaborative samarbejdsformer

Projektstart december 2018. Forventet afslutning september 2019.

Additive Manufacturing

Hvilken værdi har additive manufacturing for danske SMVer?

I et projekt støttet af AM Hub og Industriens Fond vil Teknologisk Institut gennem et antal virksomhedscases demonstrere værdien ved at implementere 3D-print i deres produktudviklingsfase. 3D-printteknologien oplever en rivende udvikling, men der er stadig et stykke vej til, at den er blevet veletableret i danske virksomheder.

En stor værdi ved 3D-print opleves i en virksomheds produktudviklingsfase. Når man bruger 3D-print har man mulighed for hurtigt at fremstille et emne, der kan testes på forskellig vis. Dette giver feedback til virksomhedens produktdesignansvarlige, som kan komme med ændringer til en ny prototype. Samlet set sparer denne proces tid og penge.

Design-Salg-AM

Additive Manufacturing (AM) er et redskab, der sikrer hurtig interaktion med design- og salgssegmenterne i virksomhederne i produktudviklingsfasen

Konkrete cases, der demonstrerer AM i funktion i forretningen

Ved projektstart blev der udvalgt 3 danske SMVer som deltager i cases for at illustrere, hvilken effekt 3D-print kan have i deres forretning. Disse er Krebs & Co, en sprøjtestøbevirksomhed, som vil bruge 3D-printede forme som del af deres forretning og levere til en af de helt store danske virksomheder, Daniamant, som har adskillige produkter inden for sikkerhed til søs og i projektet vil satse på et design-for-disassembly produkt, og Blue Tip Tools, en lille virksomhed der fører dyser til fugepistoler, og som ønsker at teste en idé om et potentielt banebrydende produkt.

AM logoer       

Seminarer for interesserede danske SMVer

Som led i projektet, afholder vi seminarer i april og september,  hvor vi vil præsentere resultaterne for interesserede danske SMVer. Til foråret bliver der udvalgt tre virksomheder til tre yderligere cases, med et lignende afsluttende seminar i september.

Projektet bliver støttet af Dansk AM Hub.

Dansk AM Hub        

     

Deltagere

  • Teknologisk Institut
  • AM Hub
  • Krebs & Co.
  • Daniamant
  • Fugedyser.dk