Projekt - Ny nordisk øl
Inden for de seneste år er interessen for at udforske og udnytte potentialet i egne lokale råmaterialer eksploderet. Det Nye Nordiske Køkken har vundet global berømmelse som gastronomisk tradition, og det har blandt andet motiveret danske bryggerier til at ride med på bølgen.
For at sætte yderligere skub i udviklingen er et bredt udvalg af interessenter inden for bryggekunst gået sammen i netværksprojektet Ny Nordisk Øl, og ambitionerne er høje.
Kan vi gøre Det Nye Nordiske Køkken kunsten efter og skabe et brand for nye mikrobryg inspireret af lokale geografiske særpræg og unikke råvarer? Dette skal det nye netværk Ny Nordisk Øl være med til at realisere.
”Før i tiden kunne danske bryggerier specialisere sig i udenlandske stilarter med stor eksportsucces. Nu skyder specialbryggerierne frem på stribe, og over alt i den vestlige verden identificerer bryggerierne sig med hver deres geografiske særpræg og egne unikke råvarer. Derfor er der nu både et behov for og et enormt potentiale i at kunne tilbyde den øl i verdensklasse, der udtrykker netop vores nordiske identitet”, siger Anders Kissmeyer fra Kissmeyer Beer & Brewing.
Formål
Formålet med NNØ-netværket er at øge deltagernes viden om øl og nordisk terroir. Projektet har også til formål at styrke samarbejdet og netværksdannelsen på tværs af faglige discipliner frem mod udviklingen af nye terroir-baserede nordiske øl.
Delmål er at identificere udviklingsbehov med henblik på at forretningsudvikle og kommercialisere nye råmaterialer, ingredienser og øltyper, kortlægge og beskrive nordiske smagsgivere, afdække behov for undersøgelser og analyser af nye råmaterialer og ingredienser, certificering og regler m.m.
Projekt Ny Nordisk Øl er målrettet hele værdikæden i øl-universet – bryggere, myndigheder, forskere, uddannelsesinstitutioner, planteforædlere, dyrkere, leverandører, forarbejdere, kunder og forbrugere.
Aktiviteter
Hele værdikæden skal aktiveres gennem netværket og gennem aktiviteter med at definere konkrete projektideer, der leder til nye samarbejdsrelationer, ny viden, nye råmaterialer, nye smagsgivere og nye processer, der igen resulterer i nye NNØ øltyper i verdensklasse. Der vil blive afholdt konferencer (Min. 2) og workshops (Min. 2) samt en række netværksmøder i løbet af de to projektår.
Netværket forventes på denne måde at identificere udviklingsudfordringer med henblik på at kommercialisere nye øltyper på en økologisk bæredygtig måde.
Netværksgrupper
Fire nye netværksgrupper er etableret med følgende stikord:
- Malt: Udnyttelse af den lokale malts smagsmæssige potentiale. NNØ kan med fordel inddrage korn med anden smag eller andre egenskaber end de kendte standardsorter. Kornets mangfoldighed, de forskellige kornarter, både de kendte og de mere eksotiske, som kunne dyrkes i Danmark og give nye farver og smagsnuancer til øllet. Muligheder for at udvælge og dyrke nye kornsorter, som passer til det enkelte bryggeris særlige ønsker og behov.
- Gær: Nordiske bryggeri-gærstammer med unikke smagsegenskaber samt acceptable procesparametre? Gæring kan også handle om den spontane eller på anden måde provokerede fermentering med naturligt forekommende mikrober, som kan danne grundlag for helt nye stilarter.
- Nye smagsgivere: Hvordan kan vi få struktureret vores viden om de vilde og dyrkede planter, som har potentiale som nordiske smagsgivere i øl? Hvilken effekt har disse i øllet, hvor kan man finde dem, hvornår skal de høstes, hvilke dele af planten er bedst, hvorledes skal de forbehandles og, ikke mindst, bruges i brygningen?
- Øl uden humle: Hvordan kan andre planter erstatte humle og bidrage med bittergivende egenskaber og samtidig spille en rolle i forhold til at give smag og aroma? Hvordan påvirker det brygget med hensyn til fx stabilisering, konservering og skumdannelse, at der ikke indgår humle i øllet? Er en øl uden humle en udfordring af begrebet øl?
Nye grupper vil fortsat dannes, og nye deltagere i netværket kommer løbende til.
Netværksdeltagere
- Kissmeyer Beer & Brewing (KissMe Holding ApS)
- Ikast Mikrobryggeri
- Viborg Bryghus ApS
- Fanø Bryghus ApS
- Kølster – Malt og Øl ApS
- Grauballe Bryghus ApS
- Nordic Food Lab ApS
- Ørbæk Bryghus
- Brogården v. Søren Bandt Wiuff
- Christian Andersen
- Indslev Bryggeri A/S
- Ebeltoft Gårdbryggeri
- Natur-Drogeriet A/S
- Aktieselskabet Thisted Bryghus A/S
Derudover er tilknyttet en lang række af interessenter, som er aktive i netværket: Kryddersnapse.dk Agrologica, Barleywine, kulturlandskab.dk, Danish Malting Group A/S, Munkebo Mikrobryg, Lallemand inc., Bryggeriforeningen, Danske Ølentusiaster, BoMill AB, Kunstbryggeriet Far & Søn, Gyrup, Søgaards Bryghus m.fl. Samt nordiske aktører såsom Dugges Ale- & Porterbryggeri AB, Klostergården Håndbryggeri, Malt House, Økologisk Specialkorn.no, BioForsk, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet m.fl.
I netværket vil der løbende blive inddraget eksterne deltagere/interessenter, som får mulighed for at deltage i netværksarrangementerne og indgå i projekter.
Interesserede kan henvende sig til Anders Kissmeyer eller Bodil E. Pallesen, AgroTech.
Mere information
Du er meget velkommen til at kontakte projektleder Bodil E. Pallesen for yderligere information.
Nyheder fra netværket
Læs mere om den første konference i netværket på denne side.
Øl fra NNØ-netværket, der bruger hamp som smagsgiver, bliver godkendt af fødevarestyrelsen.
NNØ-konceptet 'Den vandrende gær' bliver præsenteret på ølfestival d. 29. maj 2015.
Cases
Ny Nordisk Øl konference satte for alvor skub i NNØ-netværket af mikrobryggere
”Den vandrende gær” i Nye Nordiske Øl på Ølfestival 2015
Hamp er godkendt til brygning af øl
Fakta
Projekttitel: Ny Nordisk Øl – Netværksprojekt
Projektperiode: 01.06.2014-31.05.2016
Bevilliget beløb: 566.000 kr. fra GUDP
Netværksprojektet Ny Nordisk Øl har modtaget støtte fra GUDP – Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram under Ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeri - FødevareErhverv.
Yderligere information
- GUDP om netværksprojektet