Projekt - Optimering af varmgasafrimning i industrielle køleanlæg
Optimering af varmgasafrimning i industrielle køleanlæg
Projektet er afsluttet
Projektstart 1. januar 2015. Forventes afsluttet 31. december 2017.
Formål med projektet
I projektet undersøges mulighederne for optimering af varmgasafrimning på industrielle køleanlæg. Dette sker dels gennem optimering af design og dels ved at indsætte en kompressor til produktion af trykgas til afrimningen. Formålet er at kunne minimere tabene og sænke kondensatortrykket for resten af anlægget. Det forventes at sænkningen vil kunne spare 14 % af køleanlæggets årlige elforbrug.
Mål for projektet
I projektet undersøges mulighederne for optimering af varmgasafrimning på industrielle køleanlæg. Dette sker dels gennem optimering af design og dels ved at indsætte en kompressor til produktion af trykgas til afrimningen. Formålet er at kunne minimere tabene og sænke kondensatortrykket for resten af anlægget. Det forventes at sænkningen vil kunne spare 14 % af køleanlæggets årlige elforbrug. Projektet vil udnytte muligheden for at sænke det samlede anlægs energiforbrug betydeligt gennem dels optimering af fordamper-, system- og styringsdesign, og dels ved at indsætte en separat seriel kompressor således, at kun den nødvendige mængde varme gas hæves til den ønskede temperatur og tryk til afrimningen. Resten af anlægget tillades dermed drift med en lavere kondenseringstemperatur. Projektets resultater forventes at kunne spare 14 % af køleanlæggets årlige elforbrug.
Aktiviteter
Projektet består af 8 arbejdspakker:
- Kick-off og opstart
- Simuleringsmodel
- Design af forsøgsanlæg
- Forsøg med alternative systemdesign
- Fastlæggelse af testanlægsdesign
- Opstilling og måling på testanlæg
- Validering af model
- Udarbejdelse af slutrapport og formidling
Deltagere
- Teknologisk Institut - Lars Reinholdt (projektleder)
- Johnson Controls Denmark ApS
- Danfoss A/S
- Ringsted Slagteri
- Claus Sørensen, Engesvang
Bevilligede midler
Projektet er støttet af Dansk Energi via ELFORSK programmet.