Projekt - Roads2Rails
Projektstart 2016. Projektafslutning marts 2020.
Projektet er støttet af Innovationsfonden.
I Danmark er jernbaner gennem mere end 100 år konstrueret med spor og sveller, der hviler på et lag af ballastskærver.
Forsknings- og udviklingsprojektet, ”Roads2Rails”, undersøger mulighederne for, på sigt, at erstatte ballastlaget med asfalt, som er specielt udviklet til formålet.
Med den traditionelle opbygning øges slitagen af ballastskærverne, når skinnerne udsættes for togtrafik med høje hastigheder. Roads2Rails projektets tese er, at anvendelsen af asfalt i opbygningen vil give en betydelig reduktion af slitagen af den samlede konstruktion og dermed øge konstruktionens holdbarhed.
Ligeledes, vil brugen af asfalt i opbygningen bidrage til, at totalhøjden af den skinnebærende konstruktion kan reduceres.
Udviklingen af en asfaltløsning, som erstatning for den traditionelle brug af ballasten i sporene, vil skabe et nyt marked for den danske asfaltindustri, skabe yderligere danske arbejdspladser samt give mulighed for en unik teknologisk eksportmulighed.
Målet med Roads2Rails konceptet er
- Reducere behovet for vedligeholdelse af jernbanenettet
- Gøre jernbanekonstruktionen mere robust overfor fremtidige klimatiske forandringer
- Bidrage til en mindre generet togdrift
Deltagere
- Teknologisk Institut
- DTU-BYG
- Banedanmark
- Arkil
- Atkins