12 ting skal du huske, når du vil implementere en robot blandt medarbejdere i trivsel
Ud over at tænke på sikkerheden, når man implementerer en ny robot, skal man også have medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø med i sine overvejelser. Vi har udarbejdet en tjekliste med 12 spørgsmål, som du med fordel kan stille dig selv.
Alle ved, at den fysiske sikkerhed omkring en robot er vigtig at have for øje, når man implementerer en ny mekanisk hjælper eller kollega – en robot eller en kollaborativ robot - på arbejdspladsen.
Men hvis man gerne vil udnytte potentialet i robotteknologierne til fulde, er det også vigtigt, at man har medarbejdernes mentale trivsel før, under og efter indførelsen af den nye teknologi i fokus.
Teknologisk Institut har med støtte fra Velliv Foreningen lavet en tjekliste, der giver dig og din virksomhed en idé om, hvad der er vigtigt at sikre for at indføre en robot med det psykiske arbejdsmiljø i fokus.
- Er medarbejderne informeret om beslutningen om at automatisere?
- Er der medarbejderrepræsentanter i arbejdsgruppen?
- Har arbejdsgruppen set og afprøvet udstyr svarende til det planlagte hos leverandøren eller andre brugervirksomheder?
- Er det undersøgt og besluttet, hvordan arbejdet skal tilrettelægges ved det nye udstyr?
- Er det afdækket hvilke kompetencer, medarbejderne skal have?
- Er det undersøgt og besluttet, hvem der kan levere uddannelse?
- Er det planlagt, hvem der skal have hvilken uddannelse og hvornår?
- Er indkøringsperioden planlagt med tid til oplæring?
- Hvem skal have ansvar for systematisk sidemandsoplæring?
- Er der behov for uddannelse i sidemandsoplæring?
- Er der lagt en plan for regelmæssig opfølgning?
- Er der behov for møder og samlinger for at forebygge isolation?