Hvis ikke vi gør det, så gør vores konkurrenter - 3D-print vil vokse med raketfart
Den 13. november afholdt MADE Open Lab i Center for Industriel 3D-print på Teknologisk Institut i Aarhus. Det skete som en del af AM-LINE 4.0 projektet, og sammen med forskere og specialister søgte danske produktionsvirksomheder svar på, hvordan barriererne ved Industriel 3D-print kan overkommes. Viden og uddannelse er afgørende, da nye rapporter viser, at anvendelsen af teknologien vil vokse enormt de næste år.
Pulver smeltes, stables og bliver til nyskabende produkter - lige fra justerbare hestebid og kagetyller til hydralikblokke og grammofon-pickups.
Deltagerne ved MADE Open Lab fik et unikt indblik i hele arbejdsgangen - fra materialevalg til efterbehandling - og oplevede de mange muligheder ved Industriel 3D-print, da de besøgte Teknologisk Instituts nyindviede Center for Industriel 3D-print i Aarhus.
Bare én af fire virksomheder i Danmark bruger teknologien, så der er et uudnyttet potentiale – også når man skeler til den globale udvikling inden for Additive Manufacturing: I 2017 blev der på verdensplan produceret for 48 mia. kr. i 2017, mens det er estimeret, at det vil stige til 188,2 mia. kr. i 2023 – altså en vækst på +292 procent ifølge Dansk AM Rapport 2019.
- I Danmark sakker vi lidt bagud med 3D-printning i industrien, men det er på vej frem herhjemme. Vi mangler stadig virksomheder, der kan drive 3D-print-teknologien frem – på samme måde som vi ser Universal Robots m.fl. og Odense være katalysator for robotter i dansk industri. I stedet lader danske virksomheder sig inspirere af udviklingen i Tyskland, Belgien og Sverige, sagde Anders Hjermitslev, seniorprojektleder på Teknologisk Institut.
Center for Industriel 3D-print er netop etableret for at samle kræfter og fremme sparring, da hverken store eller små virksomheder i Danmark udvikler printmaskiner.
Star Wars-figurer kan sætte skub i tankerne
5 procent af produktionen i fremstillingsindustrien kan ske med 3D-print, konkluderer Wohler Associates rapport fra 2019. I øjeblikket er andelen 1 promille. Men hvordan kommer danske SMV’er med på bølgen?
- Kom i gang. Sæt en billig printer i produktionen og se, hvad medarbejderne kan få ud af det. Lad dem eksperimentere og bygge Star Wars-figurer, hvis det giver dem ny viden eller inspiration til at anvende og få værdi ud af teknologien. Det kan sætte nogle tanker i gang – det er bedre, end slet ikke at gøre noget, lød opfordringen fra Anders Hjermitslev.
Brug og invester i de lokale ører
Werner Stapela, Global Head of Additive Design & Manufacturing hos Danfoss, kom også med gode råd fra talerstolen. I tre år har han arbejdet med at fremme 3D-print i virksomhedens 71 fabrikker verden over - bl.a. ved at iværksætte en ny plan om at uddanne 600 medarbejdere i 3D-print.
Nøglen her er ifølge ham at inddrage medarbejdere og bruge lokale ører, der på fabriksgulvet kan opspore, hvor der er muligheder og emner, der kan fremstilles ved at 3D-printe. Tendensen peger en vej, og for Danfoss, der er kernepartner i forsknings- og innovationsprojektet AM Line, er det et spørgsmål om tid, før 3D-print nærmer sig masseproduktion.
MAN Energy Solutions, der producerer motorer og turbomaskineri, er også optaget af at opkvalificere ansatte.
- Det vigtigste er at uddanne folk, fordi man ved ikke, hvad man ikke ved. Det er svært at tænke ud af boksen, hvis man ikke kender muligheden, sagde Martin Hedegaard Petersen, Mechanical Engineer, M.Sc, fra MAN Energy Solutions.
Virksomheden kom i gang med at uddanne, da de begyndte at arbejde med 3D-print, men havde svært ved at finde en god business case:
- I stedet ville vi introducere vores medarbejdere til AM design philosophy. Vi foreslog i 2016 ledelsen at uddanne folk i 3D-print – og i samarbejde med Teknologisk Institut opkvalificerede vi medarbejdere og sendte 10 ingeniører til Aarhus for at lære om 3D-print, for at udbrede kendskabet, forklarede Martin Hedegaard Petersen.
Det var startskuddet for MAN Energy Solutions' strategiske fokus på 3D-print, hvor fokus er på at investere i viden frem for maskiner.
Hvordan kommer vi i gang?
Efter de faglige oplæg og demonstrationer i det nyindviede center, så var det deltagernes tur til at sætte ord på barriere og mulige løsninger ved tre forskellige workshops, hvor de også kunne stille specialisterne spørgsmål.
- Der er økonomiske barriere for et mindre firma. Er den her dims værd at metalprinte? Hvordan ser vi potentialet? Hvor skal vi begynde? lød nogle af spørgsmålene.
Kristoffer Ryelund Nielsen, konsulent hos Teknologisk Institut, præsenterede et beslutningsværktøj på fem trin, der f.eks. skal støtte SMV’er i at udvælge emner. Desuden foreslog han at gå ud i produktionen og først se nærmere på de dyreste emner.
Flere SMV’er gav udtryk for, at de gerne ville afprøve teknologien for at se, hvordan det evt. kan optimere produktionen:
- Hvis ikke vi gør det, så gør vores konkurrenter,’ pointerede en deltager ved workshoppen om ’Forretningsmæssige barrierer’.
Hvis virksomheder sover i timen, så kan det gå hurtigt
Anders Hjermitslev fremhævede afslutningsvis pointer fra dagen.
- Det er vigtigt at anvende teknologien der, hvor det giver mening, så det ikke er en dyr investering, der ender med at samle støv frem for at skabe værdi, vurderede han og gav de fremmødte en sidste opfordring. Hvad sker der, hvis virksomheder venter for længe?
- Det er vigtigt at holde sig up-to-date med nye muligheder. Hvis virksomheder sover i timen, kan det gå hurtigt. Det så vi i eksemplet med in-ear høreapparater i 00’erne, hvor produktionen på få år blev digitaliseret. Det vigtige er at arbejde på kompetencer og lige stå stille få det integreret i virksomheden – både teknisk og forretningsmæssigt.
Ligeledes blev det fremhævet, at kompetencer og løbende sparring udefra er vigtigt for at udvide horisonten – og det var også kendetegnende for dette Open Lab-arrangement, hvor der blev delt viden og input på tværs af industrier, da flere virksomheder støder på de samme udfordringer.
Overvejer du at bruge 3D-print i din virksomhed? Så se her, hvilke tre ting der er vigtige.