Cobot Lift får styr på robotsikkerheden
21. januar 2020
Kan robotter løfte tungere uden at gå på kompromis med sikkerheden? Cobot Lift tester grænserne i nyt robotsikkerhedsprojekt – og baner vejen for fremtidens samarbejdende robotter.
Cobot Lift har udviklet en løsning, som kombinerer en Universal Robot med en vakuumløfter, så robotten kan løfte tre gange så meget, som den normalt kan.
Men hvilke krav skal virksomhedens robotløsning leve op til, for at man kan kalde den sikker?
‒ Kollaborative robotter kan typisk løfte op til 10-15 kg. Men fordi vi nu bevæger os på et område, der er meget større, så bliver problematikken også større. Derfor er det endnu vigtigere for os, at vi har godt styr på, hvad der egentlig sker, hvis man kommer i klemme, siger Flemming Bischoff Truelsen, der er direktør i Cobot Lift.
Tænk sikkerheden ind fra start
Mads Mathiesen, der er forretningsleder hos Teknologisk Institut, fortæller, at sikkerhed med kollaborative robotter bryder med den vanlige tankegang om robotsikkerhed, hvor robotterne er indhegnet.
Derfor er det vigtigt at tænke sikkerheden ind fra start.
‒ Kollaborative robotter udmærker sig ved at stå i et åbent miljø uden indhegninger, og derfor har de mulighed for tæt kontakt med mennesker. Og det er en anden måde at tænke robotsikkerhed på, end man har været vant til på traditionelle industrirobotter, siger han.
‒ Fordelen ved at tænke robotsikkerhed ind fra starten er, at man får forenet sine specifikationer til funktionelle krav og sikkerhedskrav i en samlet kravspecifikation, som gør, at ens design bliver sikkert i den sidste ende, tilføjer Mads Mathiesen.
ISO... hva' sagde du?
Igennem projektet COVR har Cobot Lift fået klarlagt, hvilke sikkerhedskrav virksomheden skal leve op til, så deres robotløsning holder sig inden for grænseværdierne bestemt i ISO/TS 15066 ‒ en teknisk specifikation, der beskriver menneskers smertetærskler ved kollision med en kollaborativ robot.
‒ Helt konkret skal vi hjælpe Cobot Lift med at kortlægge sammenhængen mellem hastigheder, payloads og kollisionskræfter, så de kan hjælpe deres systemintegratorer med nogle anbefalinger til, hvordan produktet bruges bedst, siger Mads Mathiesen.
Flemming Bischoff Truelsen fortæller, at en af de ting, virksomheden har arbejdet med i COVR, er objektive målinger på, hvad der sker, når der opstår kollision.
‒ Vi har udstyr her, som vi ellers ikke ville have rådighed til. Vi har fået et meget bedre kendskab til, hvad det vil sige at lave de her løsninger. Når vi laver et produkt, der skal være færdigt i alle ender og kanter, så er det vigtigt, at vi er ude i de rigtige standarder hele vejen rundt, og får det hele clearet af. Og det er vi kommet med COVR, uddyber han.
I sidste ende handler COVR om at få implementeret flere robotløsninger i industrien uden at gå på kompromis med menneskers sikkerhed, fortæller Mads Mathiesen.
‒ Ved at få implementeret flere robotteknologier i dansk industri, så sikrer vi industriens konkurrenceevne i et globalt marked, afslutter han.
Interesseret i at lære mere om robotsikkerhed? Så kontakt Søren Peter Johansen fra Teknologisk Institut i dag og hør mere.
COVR - der er finansieret af EU - er et samarbejde mellem Teknologisk Institut i Danmark, National Research Council (CNR) i Italien, Fraunhofer IFF i Tyskland, Alternative Energies and Atomic Energy Commission (CEA) i Frankrig og Roessingh Research and Development i Holland.