Ånden i FN’s 17 Verdensmål kan styrke konkurrenceevnen
Langt størstedelen af virksomhederne gennemfører bæredygtige initiativer på social- og/eller miljøområdet, og omkring en tredjedel har ambitioner om mere i fremtiden. Selvom initiativerne ligger inden for rammerne af FN’s 17 Verdensmål, er det kun omkring en femtedel af virksomhederne, som direkte forbinder deres initiativer med et eller flere af Verdensmålene.
Undersøgelsen viser, at 76 procent af danske virksomheder indenfor de sidste to til tre år har taget initiativer som forbedrer klima, ressourceforbrug eller miljø – og mere end halvdelen mener, at de er eller har været inspireret af Verdensmålene.
På miljøområdet er det særligt inden for energibesparelse, affaldshåndtering og mere bæredygtig transport, at virksomhederne planlægger tiltag de næste to til tre år.
Cases - hvordan arbejder danske virksomheder med verdensmålene?
Wholi foods vil revolutionere fødevareindustrien med insekter
Fødevarevirksomheden Wholi Foods (nu "Hey Planet") arbejder med insekter, som en bæredygtig løsning i fødevarebranchen.
Læs casen om Wholi Foods
Re-Bags innovative tankesæt spiller godt sammen med FN’s Verdensmål
Emballagevirksomheden Re-bag har siden 1999 har arbejdet med design og udvikling af bæredygtig emballage.
Læs hele rapporten her
Vil du vide mere om, hvordan virksomheder i Danmark arbejder med Verdensmålene, kan du læse Teknologisk Instituts rapporter om FN's Verdensmål i danske virksomheder.