Bæredygtig forretningsudvikling - Brug CSRD som strategisk mulighed for din virksomhed

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 21.

En hånd placerer en træterning med bogstavet "C" på en stabel af tre andre terninger med bogstaverne "S", "R" og "D". De står på en mosoverflade i et udendørs miljø med sløret baggrund af træer og sollys.

Bæredygtig forretningsudvikling - Brug CSRD som strategisk mulighed for din virksomhed

Af sektionsleder Emil Sunesen og forretningschef Lise Lyngfelt Molander

Bæredygtigheden bliver et stadig vigtigere emne globalt. Et af de nye compliance-krav, som påvirker danske og europæiske virksomheder, hedder CSRD, og selvom ordet ‘krav’ og ’compliance’ kan lyde negativt, så kan ledere og virksomhedsejere med den rette indsats bruge kravet til at øge konkurrenceevnen og skabe bedre forretning.

CSRD, (Corporate Sustainability Reporting Directive), stiller helt nye krav til danske og europæiske virksomheders bæredygtighedsrapportering. Virksomheder har længe været vant til at rapportere deres finansielle oplysninger samt et lille udpluk af ansvarlighedsområder, men nu skal de udvide omfanget og transparensen i deres rapportering for områderne miljø, social og ansvarlig virksomhedsledelse, kaldet ESG (Environment, Social, Governance) i daglig tale.

Nogen virksomheder ser CSRD som en byrde og en ekstra compliance-øvelse, men potentialet for virksomheder er at bruge arbejdet konstruktivt ved at indarbejde bæredygtighed i deres forretningsstrategier og processer. Det kan give flere fordele:

  • Konkurrencefordele på markedet gennem mere transparant værditilbud
  • Tættere samarbejde i værdikæden som kan føre til innovation og konkurrencekraft
  • Fremtidssikring af forretningen ved at imødekomme forventede krav og behov
  • Ansvarligt og etisk brand over for medarbejdere, kunder og investorer

Indsatser til forretningsudvikling

"Virksomheder bør bruge arbejdet med CSRD som inspiration til konkrete indsatser, der kan udvikle deres forretning i en mere ansvarlig retning," forklarer sektionsleder for Bæredygtig Forretningsudvikling, Emil Sunesen.

”Virksomheder kan målrette arbejdet med bæredygtig forretningsudvikling til bredt anerkendte områder defineret af CSRD, og indsatsen kan derved måles og kommunikeres lettere. Samtidig får virksomhedens medarbejdere en fælles og mere omfattende forståelse af forretningsmodellen, og det er et godt afsæt for arbejdet med strategien.”

Gør arbejdet nemmere

CSRD er nyt for alle, men bygger egentlig på allerede kendte danske traditioner. De virksomheder, der i 90’erne udarbejdede grønne regnskaber, er allerede nu et mulehår foran andre virksomheder, især hvis de er gået fra de grønne regnskaber over til den frivillige GRI-rapportering (Global Reporting Initiative) eller har været omfattet af det gamle CSR-krav (Corporate Social Responsibility) i årsregnskabsloven. Så der er masser af erfaring at trække på, både fra historien og fra andre virksomheder.

”Vi kan allerede nu se god praksis vokse frem, så man behøver ikke opfinde den dybe tallerken," siger forretningschef for bæredygtighed Lise Lyngfelt Molander. Hun peger blandt andet på, at virksomheder kan bruge CSRD som KPI’er til deres mål og handlinger, til transparens i værdikæden og til produktionsoptimeringer.

På Teknologisk Institut hjælper vi virksomheder med at overholde lovgivningen og bruge den til strategisk forretningsudvikling ved at:

  • Forstå CSRD-lovgivningen og dens betydning for netop din virksomhed.
  • Tilrettelægge og facilitere udførelsen af den centrale ’dobbeltvæsentlighedsvurdering’ som er en del af CSRD-arbejdet, herunder inddragelse af interne og eksterne nøgleinteressenter.
  • Udnytte ’dobbeltvæsentlighedsvurderingen’ til udvikling og prioritering af hvad virksomheden kan og vil gøre inden for bæredygtighed, modstandsdygtighed og konkurrencekraft.
  • Positionere sig i markedet som et brand med fokus på at fremme bæredygtige initiativer, og øge tiltrækningen fra kunder, nye medarbejdere og investorer.

Mangler din virksomhed sparring om bæredygtig forretningsudvikling? Så kontakt os i dag for uforpligtende sparring på, hvordan I kommer videre med arbejdet omkring CSRD og grøn omstilling.

Kontakt vores ekspert:

Cæcilie Holmbom
Bæredygtig Forretningsudvikling
7220 2540 / ccho@teknologisk.dk

Du kan få yderligere information om CSRD og hvad det betyder for dig på Virksomhedsguiden.