Bedre toiletbesøg for ældre

Rune  Rex

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 11 53.

toilet

Bedre toiletbesøg for ældre

To iværksættere, Maria Freund og Victoria Dalby Wacher, har sat sig for at løse et underbelyst problem blandt ældre og mennesker med nedsat mobilitet. Deres startup, ReLift, har udviklet en automatiseret fodstøtte, der hjælper brugerne til en korrekt siddestilling på toilettet, en løsning, der både forbedrer komfort og forebygger sundhedsproblemer. Med hjælp fra Iværksætterrådgivningen hos Teknologisk Institut har de fået vigtig sparring og teknisk vejledning til at bringe deres produkt tættere på markedet.

Op mod 70-80% af ældre oplever afføringsproblemer, og det er et vigtigt emne, der ofte ikke får den opmærksomhed, det fortjener. Mange sidder ganske enkelt forkert på toilettet, hvilket kan føre til ubehag, forstoppelse og andre helbredsproblemer. Maria og Victoria vil ændre dette og sætte fokus på vigtigheden af korrekt siddestilling, samtidig med, at de bryder tabuet omkring snakken om noget så naturligt som at komme af med sin afføring.

Et problemområde, der kræver handling

ReLift blev skabt med en klar mission; at hjælpe ældre og svækkede borgere, der ofte har svært ved at opnå en korrekt siddestilling på toilettet. Traditionelle løsninger, som skamler, er ofte upraktiske for denne målgruppe, da de kræver mere mobilitet, end mange ældre har. Maria og Victoria fik idéen til ReLift under deres studietid, da de blev inspireret af en dokumentar om forholdene på plejehjem. Kombineret med deres egne oplevelser med bedsteforældre opdagede de, hvor stort behovet er for hjælpemidler, der kan gøre hverdagen lettere og mere værdig for ældre.

Deres løsning er en automatiseret og justerbar fodstøtte, der kan styres med fjernbetjening. Produktet sikrer, at brugeren kan sidde korrekt, uden fysisk anstrengelse. Efter flere prototyper og tests har ReLift skabt en brugervenlig løsning, der også er let at rengøre og tilpasse til daglige behov.

ReLift sparer også tid og ressourcer i et presset sundhedssystem. Ved at gøre det nemmere og mere sikkert for ældre at gå på toilettet selv, kan plejepersonale bruge mindre tid på hjælp til toiletbesøg og i stedet fokusere på andre vigtige opgaver. Det betyder, at der frigives flere ’varme hænder’, mens borgerne får større frihed og værdighed. For hvem vil ikke hellere klare toiletbesøget selv, uden assistance?

Hjælp til beslutningsprocesser, teknisk sparring og vejen til markedet

For at gøre ReLift til et markedsklart produkt kontaktede Maria og Victoria Iværksætterrådgivningen. Her fik de adgang til eksperter og faciliteter, der har hjulpet med at optimere deres produkt og træffe strategiske beslutninger.

”Vi stod på et tidspunkt ved en skillevej og var usikre på, hvordan vi skulle tage næste skridt. Forløbet hos Teknologisk Institut har været en afgørende støtte i at navigere de mange udfordringer, vi stod overfor,” fortæller Maria.

En vigtig del af processen har været at teste og videreudvikle produktet på baggrund af feedback fra brugere og sundhedsprofessionelle. Iværksætterrådgivningen har hjulpet med teknisk produktudvikling blandt andet gennem vejledning i materialevalg for at sikre, at produktet både er holdbart og praktisk. Derudover har de ydet sparring omkring produktionsmuligheder og samarbejdsaftaler.

”Det har været en kæmpe hjælp at få teknisk sparring, men også at få hjælp til at prioritere og tage svære beslutninger. De har også inspireret os til at opsøge nye samarbejdspartnere og fondsansøgninger, som vi ellers ikke ville have tænkt på,” forklarer Victoria.
Gennem rådgivningen har ReLift fået hjælp til at finpudse deres brand og positionere sig på markedet. Iværksætterrådgivningen har desuden hjulpet med at identificere, hvilke krav produktet skal opfylde for at kunne sælges til både plejehjem og private husholdninger.

Klar til markedet

ReLift er nu tættere på at kunne tilbyde deres produkt til både det danske og internationale marked. Deres mål for 2025 er at færdiggøre produktet og påbegynde salget, med særligt fokus på at indgå aftaler med kommuner og grossister for at nå ud til plejehjem og ældrecentre.

”Vi drømmer om at se vores produkt på plejehjem over hele landet, men vi ser også en stor værdi i at gøre det tilgængeligt for private borgere gennem online salg,” siger Maria. Med deres innovative produkt og hjælp fra Teknologisk Institut er Maria og Victoria godt på vej til at forbedre hverdagen for mange ældre og svækkede borgere og aflaste sundhedspersonale.

Om forløbet med Iværksætterrådgivningen på Teknologisk Institut

Teknologisk Institut giver dig mulighed for at udvikle din virksomhed og produkt gennem målrettede sessions/workshops. Vi har ikke kun fokus på den teknologiske del. Vi giver dig også sparring på andre væsentlige parametre for at du lykkes. F.eks. din forretningsmodel. Vi har mange års erfaring, og vi sætter alle vores faglige centre i spil for at hjælpe dig helt i mål. Hvis du er interesseret i at høre mere om vores iværksætterforløb, kan du ringe til Rune Rex på tlf. 72201153. Du kan også sende din ansøgning nu ved at hente følgende ansøgningsskema, udfylde det og sende det til Rune på rrx@teknologisk.dk. Derefter vil I senest efter 5 arbejdsdage få svar på, om I kan få et skræddersyet forløb hos os. Forløbet er gratis og inkluderer teknisk udvikling, rådgivning og sparring. Iværksætterforløbet hos Teknologisk Institut er finansieret af Otto Bruuns Fond og Nordeas Iværksætterfond.