Borgerne kan hjælpe hinanden mod skybruds-oversvømmelser

Carsten  Christiansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 24.

Borgerne kan hjælpe hinanden mod skybruds-oversvømmelser

Jagten på løsninger på globale samfundsudfordringer fylder meget i disse år. I kampagnen ”Skybrudskampen” er det som noget helt nyt borgerne, der får mulighed for at fortælle om deres innovative og bæredygtige ideer til konkrete klimaløsninger, der skal afhjælpe problemet med oversvømmelser ved kraftig regn. Den bedste ide – som kan være en legeplads, en ny park eller noget helt tredje – er Frederiksberg Forsyning klar til at støtte med finansiering.    

Skybrudskampen sættes i gang på to-årsdagen for de voldsomme skybrud i 2011, 2. juli. Her åbner Facebook-siden www.facebook.com/skybrudskampen, hvor Frederiksbergs borgere kan komme med idéer til skybrudssikring og om håndtering af vand fra store regnmængder.

Skybrudskampen - Facebook

Kristian E. Beyer fra Frederiksberg Forsyning siger om baggrunden for initiativet:

- Fremtidens løsninger på regnvandsudfordringen er ikke bare større kloakker. Meget af arbejdet handler om at designe vores byer, så vandet ikke er en trussel. Her er borgernes input uvurderlig. Dem, der bor i byen, ved hvor problemet er og har bedre mulighed for at komme med input til løsninger på byens præmisser. Det giver os mulighed for at finde løsninger som både løser problemet med mere regnvand og som skaber et bedre byrum.

Facebook-siden skal udnytte de nye innovationsmetoder som crowdsourcing og brugerdreven innovation. Crowdsourcing indebærer, at opgaver lægges ud til en mere eller mindre udefineret gruppe af mennesker - et crowd.

- Det viser sig ofte, at de bedste ideer kommer fra de mest uventede personer. En af styrkerne ved at crowdsource idéer er, at man udnytter den kollektive intelligens og at indsamlingen i sig selv skaber awareness – og dermed får flere til at tænke på klimasikring og behovet for at gøre noget, siger seniorkonsulent Kristina Nielsen fra Teknologisk Institut.  

Baggrunden for kampagnen er behovet for nye innovative ideer til håndtering af regnvand i Danmark. Den øgede mængde nedbør sætter kloaknettet i Danmark, og dermed på lidt længere sigt også mange andre – ejerforeninger, boligejere, erhvervsdrivende, forsyningsselskaber, forsikringsselskaber, kommuner og staten – under ekstremt pres.

Borgernes forslag til løsninger bliver udstillet den 19. til 29. september på Frederiksberg Rådhusplads – hvor vinderideen offentliggøres, og der vil være informationer om klimasikring og præsentationer af de mange klimasikringsløsninger, som kan fås her og nu.  Præmien for vinderidéen, er at Frederiksberg Forsyning realiserer idéen sammen med vinderen.

Skybrudskampen er lanceret af Frederiksberg Forsyning, Codan Forsikring og Teknologisk Institut.  

Yderligere oplysninger
Kristian E. Beyer, chef for Forretningsudvikling, Frederiksberg Forsyning, tlf: 3076 6119, mail: keb@frb-forsyning.dk og salgskonsulent Carsten Christiansen, Teknologisk Institut tlf: 7220 3024  mail: cc@teknologisk.dk.