Dæk - Dæktryk
Vælg side
Tjek dæktrykket hver måned og inden du kører på ferie/længere ture
Det er bedst at tjekke dæktrykket, når dækkene er nogenlunde kolde. Dæktrykket stiger nemlig, når dækkene er blevet varme. For lavt dæktryk giver dårligere styre- og bremseevne samt øget brændstofforbrug. Hvis dæktrykket er alt for lavt, er der risiko for, at dækket bliver for varmt og sprænger.
På de fleste biler er der ved en dørstolpe eller tankdækslet en etiket med dæktryk. Det anbefalede dæktryk fremgår altid af bilens instruktionsbog. Der opgives almindeligvis dæktryk ved normal og fuld belastning: Brug data for fuld belastning, når der er læs på bilen. Er der kun opgivet dæktryk ved normal belastning, kan det med fordel hæves med 0,2 bar ved kørsel med fuld last.
Hvis du eftermonterer bredere dæk end bilen er født med (205 mm eller mere) kræver det et lidt højere tryk, end det der står i instruktionsbogen - ofte 0,2 bar højere. Unormalt slid på dækkets midte, kan være resultat af både for højt eller for lavt dæktryk. Vær opmærksom på at øge dæktrykket med 0,2 bar, når du bruger vinterdæk.
Bemærk at nødhjul og dæk på campingvogne skal have ret høje dæktryk - typisk omkring 4 bar. Dæk på campingvogne skal altid kontrolleres for revnedannelser og dæktryk før kørsel. Levetiden er kortere for disse dæk, fordi de udsættes for stor ozonbelastning. Et godt råd: Sørg for at dækkene er tildækkede, når campingvognen er parkeret. Er dækkene over 8 år gamle bør du jævnligt se efter tegn på krakelering/ revnedannelse/ældning på dæksiderne. Tal med dit værksted/dækcenter, hvis dækkene viser ældningstegn. Det er ikke unormalt at skifte 8 år gamle dæk på campingvogne på grund af ældning, selv om der er rigelig mønsterdybde tilbage.