Danske virksomheder ser nye forretningsmuligheder med Verdensmålene
Miljømæssig og social bæredygtighed har været på samfundsdagsordenen siden Brundtland-rapporten ”Vores fælles fremtid”, som FN udgav i 1987. Verdensmålene er siden introduktionen i 2015 blevet omtalt som en ny forretningsmulighed for virksomheder.
To ud af tre af de adspurgte virksomheder vurderer, at deres konkurrenceevne styrkes, når der er fokus på bæredygtighed i samfundet. Videre adspurgt peger virksomhederne på, at øget fokus på bæredygtighed i samfundet kan styrke virksomhedernes forretning, såsom at styrke deres position i markedet, skabe adgang til nye markeder eller give adgang til nye kunder.
Ambitionen for fx miljømæssig bæredygtighed er for 40 procent af virksomhederne at leve op til krav fra kunderne, mens det for 26 procent er at være de bedste i branchen. Kun for 22 procent af virksomhederne er ambitionen begrænset til at leve op til minimumskravene i lovgivningen.
Cases - hvordan arbejder danske virksomheder med Verdensmålene?
Ambu vil genanvende blød PVC til nye produkter
Virksomheden Ambu udvikler hospitalsudstyr, og arbejder bl.a. for at skabe bedre genanvendelse af deres engangsudstyr i plast.
Danskproduceret tang til konkurrencedygtige priser (Nordic Algae)
Nordic Algae blev etableret i 2016 med visionen om at gøre tang til den mest tilgængelige og anvendte naturressource.Læs casen om Nordic Algae
Øget cirkulær asfaltproduktion i Danmark (YIT)
YIT Danmark A/S er totalleverandør til vejsektoren og arbejder fokuseret på at reducere miljøbelastningen i alle led af produktionskæden.
Læs casen om YIT Danmark A/S
Læs hele rapporten her
Vil du vide mere om, hvordan FN's 17 Verdensmål bliver brugt i danske virksomheder? Så kan du læse videre i Teknologisk Instituts øvrige rapporter om FN's 17 Verdensmål i danske virksomheder.