De syv mest oversete muligheder for robotter og automation i produktionsvirksomheder
Har du også en oplevelse af, at der er muligheder med robotter og automation, du går glip af? Teknologisk Instituts robotkonsulenter udpeger syv områder eller opgavetyper i fremstillingsindustrien, man med fordel kan automatisere.
Mange danske virksomheder har en erkendelse af, at de går glip af muligheder for automation.
Det viser vores egen undersøgelse blandt 122 virksomhedsledere, hvor 69 procent af de virksomheder, der allerede har robotter, oplever, at de går glip af muligheder for at automatisere yderligere.
Herunder udpeger Teknologisk Instituts erfarne robotkonsulenter de områder og opgaver, som de fleste virksomheder med fordel kunne automatisere – og som mange overser enten på grund af manglende viden eller fokus på daglig drift.
1. Automatisering af kvalitetskontrol
Mange produktioner anvender stikprøvekontrol til at udføre kvalitetskontrol, da det ikke er muligt at have personale til at stirre på mange ensartede emner i flere timer hver dag.
Træthed, fejl og hastighed gør ofte, at det kræver jævnlig udskiftning af personale eller at opgaven ændres til stikprøvekontrol.
Ved hjælp af kamerateknologi (og et stigende antal af muligheder med kunstig intelligens) er det muligt at få en fuldstændig kvalitetskontrol, som ser hvert produkt og samtidig skaber sporbarhed for hvert produkt.
Automatisk kvalitetskontrol kan også være brugbart på input-siden – altså at kontrollere, at du får, hvad du har betalt for.
2. Automatisering af transport
I vores dagligdag har vi ofte små opgaver, hvor vi skal flytte et emne fra en station til en anden. Det er måske kun 50 meter at gå, men det tager tid fra fokuseret arbejde.
Dette kan løses med en simpel mobil robot, der kører i pendulfart som en taxa, man tilkalder, når der er varer klar.
3. Automatisering af håndtering (og bearbejdning)
Selvom håndtering er den opgave, som de fleste virksomheder allerede bruger robotter til, er den alligevel værd at nævne som en overset mulighed.
Ofte ses robotten nemlig som den udførende faktor, enten ved at den skruer, sliber eller på anden måde bearbejder et emne. Men en anden overset mulighed er at lade robotten styre emnet, mens et menneske bruger værktøjet.
Det kan på den måde være nemmere for medarbejeren at ramme alle hjørner, se ind i alle kroge eller sikre alle tolerancer, alt imens man bibeholder et godt arbejdsmiljø uden dårlige arbejdsstillinger.
4. Automatisering af svejsning
Med stigningen i antallet af "samarbejdsvenlige" robotter – også kaldet cobots – opstår der også bedre muligheder for, at manuelle svejseopgaver kan automatiseres, ved at de proceskloge svejseoperatører selv kan overføre deres viden til de ofte brugervenlige robotter.
Så slipper medarbejderne også for det ensidige, gentagende arbejde, at gnisterne flyver rundt om ørerne og at bemande opgaven hele døgnet.
5. Automatisering af palletering
Cobots bliver også i stand til at løfte mere og mere og nå længere og længere. Det gør dem egnet til at overtage flere af de tunge, manuelle palleteringsopgaver.
Den brugervenlige programmering gør også, at man ikke nødvendigvis behøver at hive en dyr ingeniør ind, men kan nøjes med at opkvalificere sine egne operatører til at programmere de ønskede palleteringsmønstre.
Derudover er der efterhånden også opvokset en skov af forskellige 'plug and play'-værktøjer, der kan suge, gribe eller på anden måde håndtere dit produkt, hvor man før i tiden skulle have nogen til at specialudvikle et værktøj.
Klassiske industrirobotter kan dog i flere tilfælde stadig være den bedste vej at gå. Det afhænger meget af størrelse, vægt og produktionsomgivelserne.
6. Automatisering af optælling
1, 2, 3… Mange danske virksomheder har stadig medarbejdere til manuelt at tælle produkter, som puljes sammen til eksempelvis 30 styk i en pakke.
Det kan med fordel automatiseres – eventuelt også i kombination med kvalitetskontrol og automatiseret pakning af produkterne.
7. Delvis automatisering
Ikke alle opgaver kan eller bør automatiseres 100 procent.
Ofte er det en fordel at få en robot til at håndtere emner og løse 80 procent af det ensidige, gentagne arbejde, og så få personale til at håndtere de sidste 20 procent, hvor det ofte er mere komplekst.
Det leder ofte til en billigere løsning, som er hurtigere at implementere og servicere. Derudover giver det ofte også mere interessante og mindre fysisk nedslidende arbejdsopgaver for virksomhedens medarbejdere.