Effektiv strategiudvikling med fremtidsscenarier

Leif Henrik Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 74.

Kvinde kigger på symboler, der har noget med fremtiden at gøre.

Effektiv strategiudvikling med fremtidsscenarier

Vi ved, det er umuligt at forudsige fremtiden. Alligevel ønsker de fleste organisationer og virksomheder at være rustet til fremtidens vilkår og udfordringer. De vil gerne være på forkant. Det kan et fremtidsscenarie hjælpe med.

Hvad er et fremtidsscenarie?
Et fremtidsscenarie tager udgangspunkt i udviklingstendenser, som kan ses allerede i dag. Det kan fx være tendenser inden for politik, økonomi, samfund og teknologi. Vi bruger ikke scenarier til at forudse fremtiden, men som analyseramme for nuværende udviklinger. På den måde kan vi diskutere konsekvensen af potentielle udviklinger i fremtiden.

Hvad får jeg ud af et fremtidsscenarie?
Et fremtidsscenarie gør dig bedre i stand til at træffe strategiske beslutninger med betydning for fremtiden. Det hjælper dig til at identificere indsatsområder og handlingsplaner. Samtidig får du redskaber til at tænke strategisk i hverdagen.

Internationalt anerkendt metode
Fremtidsscenarier er i dag en anerkendt metode inden for forretningsudvikling. Metoden blev udviklet af olieselskabet Shell i slutningen af 1960’erne. Den gjorde Shell i stand til at håndtere oliekrisen i 70’erne langt bedre end sine konkurrenter.

Analyse og Erhvervsfremme - hvem er vi?

Mange års erfaring giver gode resultater
Hos Teknologisk Institut har vi mange års erfaring med fremtidsscenarier. Vi tilpasser scenarierne efter hver enkelt organisation og virksomhed. De indeholder dog altid et forberedelsesmøde og et seminar, hvor centrale medarbejdere kan deltage. En typisk fremgangsmåde ser sådan ud:

  1. Forberedelse: Vi mødes og udarbejder en problemformulering. Derefter foretager vi en række interview med deltagerne.
     
  2. Udarbejdelse af scenarier. Det foregår digitalt og strækker sig typisk over to uger.
     
  3. 2-dags seminar, hvor vi sammen udarbejder strategi og konkrete handlingsplaner.
     
  4. Vi aftaler det endelige design af indhold – herunder omfang og faseopdeling.