Elektriske systemer - Projekter
Vælg side
2LIPP 2023-2026
På Bornholm deltager Teknologisk Institut i et nyt europæisk innovationsprojekt for at demonstrere et hybridt energilagringssystem, der udvider kapaciteten for energilagring ved at integrere kraft- og kraftvarmeværkers position i elnettet. Målet er billigere implementering af energilagring og en hurtigere overgang til grøn energi i Europa.
EFFORT 2023-2025
I et nyt ELFORSK-støttet energiprojekt vil Teknologisk Institut i samarbejde med otte partnere undersøge mulighederne for fleksibilitet og sektorkobling på Hirtshals havn gennem intelligent brug af data.
DynFlex 2022-2025
Projektet DynFlex fokuserer på at integrere store PtX-anlæg i energisystemet med høj fleksibilitet for at støtte udvidelsen af vedvarende energikilder som vind og sol. Gennem udvikling af metoder til simulering, kontrol og driftsoptimering samt testfaciliteter i laboratorier og i fuld skala, sigter projektet mod at skabe sikre, fleksible og effektive PtX-anlæg.
HELIOS 2021-2024
I samarbejde med Aarhus Universitet og 16 andre partnere udvikler Teknologisk Institut et nyt hybridbatterikoncept til elbiler. Formålet er at skabe et letvægts, miljøvenligt design, der kan tilpasses elbiler og elbusser ved hjælp af innovative materialer, indpakningsdesign og smart styring for at sætte nye standarder for ydeevne, sikkerhed, levetid og genanvendelse.
ALIGHT 2020-2025
Projektet ALIGHT sigter mod at demonstrere fremtidens CO2-neutrale lufthavn med Københavns Lufthavn som fyrtårn. Ved at udvikle og implementere bæredygtige biobrændstoffer og energiløsninger, herunder energilagring og intelligent infrastruktur, søger projektet at skabe en model for grøn omstilling i luftfartssektoren.
WABAT 2019-2022
WABAT-projektet udvikler en automatiseret batteritester til mekanikerværksteder, baseret på Batnostic-metoden fra EUDP-projektet. Projektet muliggør en uafhængig vurdering af batteriets tilstand på elektriske biler gennem DC-hurtigladerstikket, hvilket er afgørende for brugt elbilmarkedet.
SMILE 2017-2021
Projektet SMILE har som hovedmål at demonstrere 9 innovative teknologiske løsninger i storskala smart grid demonstrationsprojekter på Orkneys, Samsø og Madeira. Disse løsninger omfatter blandt andet batteriteknologi, el til varme, el til brændstof, vandkraft, elbiler og prædiktive algoritmer. Teknologisk Institut deltager med fokus på transport og elektriske systemer i projektet.
SafeBESS 2017-2018
Projektet SafeBESS sigter mod at sikre tryghed og sikkerhed for ejere af net-tilsluttede batterianlæg i Danmark. Med den forventede stigning i solcelleproduktion og batterikapacitet i de kommende år er det afgørende at adressere sikkerhedsrisici og øge bevidstheden om korrekt håndtering af batterianlæg.
Benchmark af batterianlæg 2017-2018
Projektet har til formål at udvikle og validere testmetoder, der muliggør en kvantitativ sammenligning af net-tilsluttede batterianlæg til bygninger. På sigt vil det dermed blive lettere for installatører og forbrugere at navigere i landskabet af batterianlæg.
BATNOSTIC 2016-2018
BATNOSTIC er et banebrydende projekt, som har udviklet en metode til at vurdere tilstanden af elbilens batteripakke - uden indgreb i elbilens OEM.
BESS 2014-2016
BESS projektets formål er at få økonomisk overblik samt erfaring med at udvikle og teste batterier som energilagersystemer til fremtidens elsystem. Projektets mål inkluderer drift af to store net-tilsluttede batterisystemer, analyse af driftsmønstre, test af battericeller samt implementering af et nedskaleret net-tilsluttet batterisystem.