Færre ultrafine partikler i DSB vogne
For at forbedre luftkvaliteten for medarbejdere og passagerer i de togvogne, som er trukket af op til 40 år gamle ME-lokomotiver, har DSB i perioden 2013-2019 arbejdet på en række forbedrende tekniske tiltag. Omdrejningspunktet har især været at reducere partikelniveauet i vognene, herunder ultrafine partikler.
Teknologisk Institut har løbende assisteret med en uvildig dokumentation af effekten af de tiltag, der har været afprøvet, bl.a. gennem en række målinger af forureningsniveauer i vognene.
Klaus Skafte Nielsen, specialkonsulent ved DSB, udtaler om forløbet:
”Vi har været meget tilfredse med det flerårige samarbejde med Teknologisk Institut om luftkvalitetsmålinger i vores vogne. Vi har oplevet en høj grad af professionalisme og meget kompetente medarbejdere, som også har hjulpet os med fortolkning af data.”
Målinger har omfattet ultrafine partikler (UFP), partikelmasse (PM) og black carbon i passagerområderne. Real-time målinger har her givet vigtig information om eksponeringsniveauer over tid og effekt af forskellige tiltag.
Ved optimering af brændstofindsprøjtning og tilføjelse af nye cylinderenheder er det således også lykkes DSB at nedbringe partikelniveauet væsentligt i vognene.
ME-lokomotiverne forventes udrangeret i december 2021 og erstattes med elektriske tog.