Fem teknologier, som kan bane vej for flere robotter på hospitaler
Robotter og automatiseringsløsninger er en vigtig del af fremtidens sundhedsvæsen. En ekspert fra Teknologisk Institut peger i retning af en række teknologier og funktionaliteter, som bliver afgørende, for at robotter kan komme til at gøre en forskel på hospitaler.
De færreste er i tvivl om, at der bliver løbet med høj hast på landets hospitaler. Behovet for automationsløsninger er stort, så der kan frigives personale til pleje og omsorg.
Robotspecialist Kasper Camillus Jeppesen fra Teknologisk Institut ser herunder nærmere på nogle af de teknologier, som kan være katalysator for optaget af aflastende robotter i sundhedssektoren.
Fælles for de fleste af de fremhævede teknologier er forbindelsen til begrebet Human-Robot Interaction (HRI) – et multidisciplinært felt, som kredser om interaktionen mellem mennesker og robotter og inddrager områder som robotteknologi, kunstig intelligens, design og psykologi.
Vejen til flere automatiseringsløsninger på hospitaler banes af teknologier, som gør robotter i stand til at…
1) Forstå omgivelser
Når robotterne skal ud på hospitalerne, er det vigtigt, at de forstår deres omgivelser. Det gælder ikke kun geometrisk - det vil sige, hvordan verden ser ud - men også, hvem der er i den eksempelvis personer, andre robotter, hospitalssenge, udstyr og lignende.
Fremtidens robotter i sundhedsvæsenet skal altså i højere og højere grad selvstændigt kunne forholde sig til verden og træffe "selvstændige" beslutninger.
Her er teknologier så som sensorer, kameraer, laserscannere, men også kunstig intelligens og andre teknologier rigtig vigtige, så robotterne kan genkende objekter samtidig med, at de skal kunne agere i forhold til dem.
2) Kommunikere intentioner
En af de helt store udfordringer i forhold til at få robotterne ud på hospitalerne til at løse opgaver som et menneske ville have gjort det, er de såkaldte "sidste meter", hvor robotten nærmer sig opgaven, som måske er en patient.
Denne interaktion mellem menneske og robot er vigtig og skal være god.
Derfor er det selvfølgelig vigtigt, når robotterne kører blandt personer, som ikke ved, hvordan de fungerer, at de kan kommunikere deres intentioner.
Det kan være igennem lys, lyd, form, bevægelse, som signalerer, om de skal højre om eller venstre om, hvad de har tænkt sig at gøre, hvor de har tænkt sig at køre hen, hvor hurtigt de har tænkt sig at køre osv.
3) Overholde sociale normer
Robotterne ude på hospitalerne skal selvfølgelig også overholde de sociale normer, som personerne derude er vant til.
Det kan både være, hvordan vi skal agere over for grupper af mennesker, hvor man selvfølgelig ikke skal køre mellem menneskerne, der eksempelvis står og snakker.
Men det er også i forhold til, hvor hurtigt robotterne må køre, hvor tæt de må komme på menneskerne, og hvilken vej de skal tage udenom, når de skal forbi den her type personer.
4) Styres uden berøring
Oftest vil robotterne fungere automatisk, men nogle gange vil der være brug for at tage manuel eller semi-manuel styring.
Det kan være igennem stemmestyring, berøringsfrie elementer, som kigger på dine hånd- eller armbevægelser, men det kan også være, at robotten simpelthen bare følger efter personalet op til stuen.
Der kan jo være scenarier, hvor personerne ved ting, som robotterne ikke ved, og derfor er samarbejdet rigtig vigtigt.
5) Bevæge sig sikkert
På hospitalerne er sikkerheden selvfølgelig i højsædet. Her er der nemlig sandsynlighed for at møde ekstra sårbare personer i form af patienter, når robotterne kører rundt på gangene.
Nogle af de teknologier, som vi har fra industriel robotteknologi, er ikke nødvendigvis gode nok til at fungere på hospitalerne. Derfor er der i høj grad brug for nytænkning af andre teknologier. Men der er helt bestemt et potentiale i at konvertere industrirobotter til hospitalsrobotter.
Vil du vide mere om robotter til sundhedssektoren og velfærdsteknologi? Så læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig her eller tag fat i forretningsleder Birgitte Østergård Sørensen fra Teknologisk Institut på bso@teknologisk.dk eller 72 20 15 25.