Femern-tunnelen: Digital platform sikrer kvalitet og effektiv datahåndtering
Teknologisk Institut spiller en væsentlig rolle i forbindelse med kvalitetskontrollen af betonen til Femern-tunnelen, et af Europas mest ambitiøse infrastrukturprojekter.
Strenge sikkerhedskrav og meget høje kvalitetsstandarder er hverdag i Rødby, hvilket stiller høje krav til dokumentation af kvaliteten. Specialister har udviklet en effektiv og sikker digital infrastruktur til behandling af den enorme mængde data, der dagligt genereres i laboratorierne på byggepladsen.
Femern-tunnelen strækker sig mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland og forventes at stå færdig i 2029. Tunnelen er designet til en levetid på 120 år, har en længde på 18 km og ligger i en dybde af 40-45m.
Sammen med entreprenørens, Femern Link Contractors (FLC), kvalitetsafdeling har Teknologisk Institut påtaget sig ansvaret for kvalitetskontrollen af de 3 mio. kubikmeter beton, der skal fremstilles til tunnelelementer og landanlæg, hvilket svarer til Danmarks årlige produktion af beton.
Kvalitetssikring er afgørende
I et anlægsprojekt som Femern-tunnelen, er det afgørende at have pålidelige systemer til at håndtere store mængder data, der skal dokumentere kvaliteten af det udførte arbejde.
- På Teknologisk Institut er vi ansvarlige for lede laboratoriet og kvalitetskontrollen af den beton, som skal anvendes på projektet, ikke mindst betonen til de ca. 800 segmenter, der skal produceres og sidenhen støbes sammen til i alt 89 tunnelelementer, der bliver placeret på havbunden. Det genererer enorme mængder data, som hele tiden skal kunne tilgås og bruges fx af produktionsafdelingen til at styre de store segmentstøbninger, hvor flere tusind kubikmeter beton skal støbes kontinuerligt over 2 til 3 døgn. Et anlægsprojekt af den kaliber ”holder ikke pause” – og laboratorierne i Rødby er bemandet 24 timer i døgnet, fortæller Lars Nyholm Thrane, centerchef på Teknologisk Institut.
En af de primære opgaver for kvalitetskontrollen er at sikre, at de mange forskellige typer af prøvninger bliver gennemført med den hyppighed, der er aftalt med bygherren. Derudover gennemføres såkaldte overensstemmelsesvurderinger, hvor målte værdier for de forskellige egenskaber sammenlignes med kravene i specifikationerne. Der gennemføres prøvninger for at dokumentere både delmaterialernes og betonens egenskaber. For betonen gennemføres mange forskellige typer af prøvninger for at dokumentere bl.a. bearbejdelighed, styrke og holdbarhed.
Håndtering af enorme mængder data
En af de største udfordringer ved et projekt af denne størrelse er håndteringen af den enorme mængde data. Til at klare denne udfordring har Teknologisk Institut implementeret et digitalt system til datastyring og -analyse.
Peter Bisgaard Andersen er en af de IT-specialister, som er med til at sikre, at der er styr på både dataindsamling og analyser.
- Systemet er udviklet på Teknologisk Institut og er i forvejen vores fælles digitale platform, som vi anvender på tværs af Instituttet. I det her projekt gør systemet det muligt for os hurtigere at indsamle og kvalitetssikre data som grundlag for at generere rapporter og udføre de statistiske analyser af data der kræves i forbindelse med overensstemmelsesvurderinger, forklarer Peter Bisgaard Andersen, der fortsætter:
- Det er på alle måder et privilegium at være en del af et så stort og spændende prestigeprojekt som Femern-forbindelsen og vores engagement repræsenterer et vigtigt skridt fremad for Teknologisk Instituts evne til at skræddersy digitale løsninger til store infrastrukturprojekter, og for os er det helt klart startskuddet til fremtidig laboratoriedrift på store anlægsprojekter. Gennem fokus på it-sikkerhed og effektivitet er vores team dedikeret til at sikre, at kvalitetskontrollen er optimeret til at håndtere de betydelige krav til dokumentation som projektet kræver, og dermed medvirkende til at Femern-tunnelen bliver en sikker og holdbar forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Yderligere oplysninger
Kontakt centerchef Lars Nyholm Thrane, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2215, mail: lnth@teknologisk.dk og faglig leder Peter Bisgaard Andersen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2707, mail: pban@teknologisk.dk.
Foto: Fehmern - Sammen med entreprenørens, Femern Link Contractors (FLC), kvalitetsafdeling har Teknologisk Institut påtaget sig ansvaret for kvalitetskontrollen af de 3 mio. kubikmeter beton, der skal fremstilles til tunnelelementer og landanlæg.