Fremtidens skibsfart skal sejle på vedvarende drivmidler

Christoffer Mølleskov Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 10 55.

AFLOAT - Brændstof til skibe

Fremtidens skibsfart skal sejle på vedvarende drivmidler

Pressemeddelelse publiceret den 31. august 2023.

Nyt projekt vil bane vejen for ammoniak som brændstof i den maritime sektor og fremtidssikre konkurrenceevnen hos en af Danmarks største industrier i en fremtid med nye politiske målsætninger for emissionsreduktion og strammere lovgivning.

CO2-neutrale brændstoffer er et presserende behov i den maritime sektor. Derfor har Innovationsfonden netop investeret knap 17 mio. kr. i et projekt, som vil levere en markedsklar løsning, der understøtter brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof.

- Grøn ammoniak produceres ud fra vand, luft og vedvarende energi. Det har et kæmpe potentiale som CO2-frit skibsbrændstof, men kræver udvikling af nye teknologier, før det kan bruges på skibe, da ammoniaks dårlige egenskaber som mortorbrændstof begrænser udbredelsen i dag, siger Christoffer M. Pedersen, sektionsleder hos Teknologisk Institut.

Til at øge ammoniaks forbrændingsevne vil projektet udvikle og demonstrere en løsning, hvor ammoniakken blandes med brint.

Løsningen kan øge efterspørgslen på ammoniak som fossilfrit brændstof. Særligt fordi teknologien gør det muligt at operere både totakts-hovedmotorer, firetakts-hjælpemotorer og marine kedler på ammoniak.

AFLOAT - Projektdeltagere

Partnerskab forener viden og ekspertise

Teknologisk Institut slår sig sammen med Alfa Laval og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i arbejdet mod at dekarbonisere den maritime sektor. Partnerskabet danner en stærk enhed, hvor stor viden og ekspertise forenes med værdifulde markedsandele.

Alfa Laval er førende på markedet for udvikling af udstyr og systemer til den maritime sektor, bl.a. marinekedler. I projektet vil de videreudvikle deres ammoniak-relaterede teknologier, så de kan tilbyde den maritime sektor nye løsninger til at reducere deres CO2-udledninger.

- Vi ser en tiltagende interesse for anvendelse af ammoniak som CO2-frit brændstof til skibstransporten, og her kan vi gennem udvikling af ny teknologi i form af ammoniak crackere øge ammoniaks forbrændingsevne. Projektet giver os mulighed for at udvikle og teste ammoniak-crackere i en større skala og derved anvende teknologien i Alfa Laval udstyr og bidrage til yderligere reducering af CO2-udledning i den maritime industri, siger Debasish Chakraborty, Principal Scientist hos Alfa Laval.

Teknologisk Institut kommer med deres kompetencer inden for katalytiske systemer og viden om tilpasning af motorer til nye brændstoffer. De vil i projektet undersøge, hvordan firetakts-dieselmotorer tilpasses til at køre på ammoniak/brint-blandinger.

DTU bidrager med førende forskere inden for både forbrændingskemi og katalysatorer. De vil bidrage med modellering af forbrændingsprocessen samt udvikling af nye ikke-ædle katalysatorer til ammoniak-cracking-processen.

- På DTU har vi tidligere erfaring med lignede processer i forbindelse med fremstilling af ren brint til brændselsceller, så processen er ikke helt ny for os. Vi ser med stor glæde frem til et yderst interessant samarbejde omkring at finde og implementere nye katalysatorer til crackning af ammoniak, der kan bruges i den maritime sektor, med de særlige krav der stilles her, siger Ib Chorkendorff, professor hos DTU.

Projektpartnerne vil indtil juli 2026 arbejde tæt sammen om at skabe bedre forudsætninger for en CO2-neutral maritim sektor. 

Fakta

  • Innovationsfondens investering: 16,9 mio. kr.
  • Samlet budget: 25 mio. kr.
  • Varighed: 3 år
  • Officiel titel: AFLOAT – Ammonia fuel led combustion for marine application

Partnere

Alfa Laval
Som førende leverandør af produkter inden for varmeoverførsel, separation og væskehåndtering af højeste kvalitet på det globale marked, arbejder Alfa Laval blandt andet for at minimere CO2-aftrykket i den maritime sektor. I AFLOAT videreudvikles deres cracker-teknologi for ammoniak med henblik på at gøre den markedsklar til en stor maritim kundegruppe.   

Teknologisk Institut
Som et selvejende, non-profit GTS-institut styrker Teknologisk Institut erhvervslivet og samfundet i mødet med fremtidens teknologiske og erhvervsmæssige udfordringer. Derfor er omstillingen af den maritime sektor højt på dagsordenen på Instituttet, som vil bidrage med deres kompetencer inden for avancerede brændstoffer, test af motorer og projektstyring i AFLOAT.  

Danmarks Tekniske Universitet
DTU er et teknisk eliteuniversitet med international rækkevidde og standard, der udvikler den tekniske videnskab til gavn for samfundet. I AFLOAT indgår DTU’s institutter for Kemiteknik og Fysik. Førstnævnte bidrager med en førende forskergruppe inden kemien bag ammoniak-forbrænding med tilhørende testfaciliteter af højeste kaliber. Sidstnævnte er internationalt ledende inden for katalyse forskning, og vil i AFLOAT bidrage med dybdegående viden om heterogene katalyser, overfladevidenskab, procesteknik og konvertering til vedvarende energi.

Kontakt
Christoffer Mølleskov Pedersen, sektionsleder, Teknologisk Institut
Tlf. 72 20 10 55, Mail: chm@teknologisk.dk

Line Skouboe, kommunikationsrådgiver, Innovationsfonden
Tlf. 61 90 50 39, Mail: line.skouboe@innofond.dk