
Grøn forretningsudvikling
Virksomheder løber store risici ved at fortsætte, som de plejer.
Lovgivning, investorer, kunder og konkurrenter er ved at forme markeder og økonomien i en bæredygtig retning, og de virksomheder, som ikke omstiller deres forretning i en bæredygtig retning, risikerer at miste indtjening og gå glip af konkurrencefordele.
Modsat, så lykkes flere og flere virksomheder via grønne tiltag med at skabe kommercielle resultater, blive valgt til af kunder og tiltrække nye medarbejdere.
Fremtidssikring af virksomheden og vækst går derfor for mange virksomheder gennem arbejdet med grøn forretningsudvikling.
Grøn omstilling er ikke længere et valg
Dygtige medarbejdere foretrækker ofte at arbejde for virksomheder med en grøn profil, og kunder vælger i stigende grad grønne produkter til. Omkostningsstyring er i høj grad også påvirket af den grønne dagsorden med udsigt til CO2-afgifter, svigende energipriser, øgede risici i forsyningskæderne og stigende indtjening for affald til genanvendelse.
Gode forretningsledere bliver derfor nødt til at udvikle konkrete, grønne initiativer og ydelser for at være relevante i fremtidens økonomi.
Rettidig omhu er at lave en seriøs strategi for udforskning af grønne potentialer; opbygge en portefølje af indsatser til at udvikle forretningen i en grøn retning; og sikre fremdrift og opnåelse af resultater.
Vi oplever, at virksomheder er udfordrede på grund af manglende viden og erfaring på flere forskellige områder, herunder:
Forandringer i deres industri og marked, samt forandringernes konsekvenser for virksomheden
Prioritering mellem initiativer for at opnå størst mulig effekt af den investerede indsats
Udnytte den grønne transformation til at øge konkurrencekraft
Afhængighed af leverandørers og kunders indsats
Teknologisk Institut kan hjælpe med:
Udvikling af portefølje af grønne tiltag og prioritering mellem dem
Roadmap for grøn transformation
Design af grønne værditilbud og forretningsmodeller
Udvikling af cirkulære strategier og produkter
Inddragelse af medarbejdere og deres idéer
Identifikation af nye partnere og partnerskaber
Facilitering af samarbejde med leverandører og design af bæredygtig værdikæde
Screening for greenwashing i markedsføringen og opbygning af evidens, for eksempel via Life Cycle Assesment (LCA) og Environment Product Declaration (EPD)
Cases
|
|
|
SMV:Grøn 2.0
Din virksomhed kan få op til 150.000 kr. i støtte til rådgivning om grøn forretningsudvikling.
Ansøgning bør afsendes snarest muligt efter puljen åbner. Hold dig opdateret på åbne puljer og ansøgningsfrister her. Tag endelig fat i os for sparring om indholdet af dine grønne ambitioner og konkretisering af din ansøgning.