Grundfos satser strategisk på 3D-print
Den danske industrigigant Grundfos er verdens største producent af pumper - og virksomheden ser 3D-print som et strategisk initiativ, der skal sikre, at man er med fremme på nye teknologier.
Hos Grundfos har man erkendt, at der er behov for nye metoder til optimering af såvel virkningsgraden som designkompleksiteten på produkterne. Mulighederne for at skrue på den hydrauliske performance med traditionelle metoder er nemlig efterhånden begrænsede.
Den udfordring skal 3D-print hjælpe med at løse. Teknologien har over en årrække bevist sit værd inden for prototyper, værktøjer og fiksturer. Nu vil Grundfos også udnytte det potentiale til slutprodukter, og som en del af det storstilede AM-LINE 4.0 projekt er man i gang med at finde egnede metalemner i produktionen - både værktøjer og slutprodukter . Alle emnerne udvælges nøje på baggrund af deres business case, og flere af dem har et meget stort potentiale. Som et eksempel har Grundfos i samarbejde med den danske virksomhed Adimant vægtoptimeret nogle indsatser til et støbeværktøj for at reducere fremstillingstiden. Herved blev fremstillingstiden reduceret med ca. 30 %, og vægten blev ligeledes optimeret med ca. 30 %.
Thorsten Brorson Otte er Additive Manufacturing Manager hos Grundfos, og i videoen herunder fortæller han mere om virksomhedens fokus på 3D-print - og hvilket potentiale man ser i teknologien.
Fakta om AM-LINE 4.0
AM-LINE 4.0 er et Grand Solutions projekt støttet af Innovationsfonden sammen med en række førende danske virksomheder og vidensinstitutioner fra ind- og udland. Med et samlet budget på 88 mio. kr. er projektet den største satsning på Industriel 3D-print i Danmark nogensinde, og målet er at sikre, at danske industrivirksomheder får den nødvendige viden og kapacitet til at kunne udnytte det store potentiale i 3D-printproduktion. Læs mere om projektet og partnerne her