Industri 4.0 - Tendenser og ændringer
Ny teknologi, ændrede rammevilkår og andre drivkræfter skaber nye vilkår for at fastholde og styrke erhvervslivets konkurrenceevne. I de kommende år støder virksomheder og medarbejdere på nye produktionsmetoder, produkter og services.
Det stiller nye krav til kompetencer og rejser spørgsmålet om, hvordan vi bedst udvikler danske virksomheder og skaber innovation.
I dag står dansk erhvervsliv, medarbejdere og uddannelsesinstitutioner over for at tage de udfordringer og muligheder op, som Industri 4.0 – også kaldet Den fjerde industrielle revolution – rejser. Fokus er på automatisering og digitalisering for at opnå øget effektivisering. Men bagved ligger også udfordringer om at tænke i innovation og tilpasse forretningen efter de nye vilkår.
De bedste vilkår for vækst
Teknologisk Institut har ikke bare fokus på den teknologiske udvikling. Vi arbejder også indgående med, hvordan Industri 4.0 vil sætte nye dagsordner for at skabe et konkurrencedygtigt dansk erhvervsliv, kvalificerede medarbejdere og rammevilkår.
Vores særlige styrke er samfundsfaglige kompetencer kombineret med teknologisk specialistviden. Vi kan kaste nyt lys over udviklingstendenser og udfordringer som afsæt for policy-udvikling. Vi kan ligeledes vurdere og evaluere policy-forslag og effekter af konkrete initiativer og programmer.
Hos os får du brugbar viden om en kompliceret virkelighed leveret på en enkel og letforståelig måde.
Vi arbejder med Industri 4.0 inden for tre hovedområder:
Læs mere om, hvad Teknologisk Institut kan hjælpe med inden for samfunds- og erhvervsanalyser.
Læs om udfordringer og muligheder for dansk erhvervsliv her: Den fjerde industrielle revolution - i en dansk kontekst (LINK virker ikke)
Hvad kan vi hjælpe dig med?
- Teknologianalyse – nye tendenser og muligheder
- Identifikation af barrierer for danske virksomheders omstilling til ny teknologi og nye digitale værktøjer
- Identifikation af eksisterende og ikke mindst nye måder at bedrive F&U-innovation på i en globaliseret digital økonomi.
- Analyse af virksomhedernes muligheder for positionering i globale værdikæder.
- Afdækning af virksomhedernes lokaliseringsovervejelser i lyset af fx danske rammevilkår for produktion
- Afdækning af innovation i virksomhederne
- Analyse af behovet for opkvalificering af medarbejdere
- Analyse af fremtidens arbejdskraft
- Trend- og scenarieanalyser
- Komparative analyser – hvad kan vi lære af andre, nationalt og internationalt?
- Evaluering af initiativer, projekter og programmer
Læs mere om vores arbejdsmetoder