Information, rådgivning og anbefaling vedr. kombinationssystemer - Hvad er kombinationssystemer?
Vælg side
Kombinationssystemer er en betegnelse for et komplet emissionsbegrænsende system, der anvendes på dieselkøretøjer. På nye Euro VI køretøjer er kombinationssystemer en standard fabriksmonteret komponent, men på ældre køretøjer, kan kombinationssystemer eftermonteres således at køretøjerne opgraderes til et niveau svarende til Euro VI.
Kombinationssystemer kaldes også i daglig tale SCRT systemer. SCRT er en sammenkobling af to forkortelser SCR og CRT, der betegner to hovedkomponenter i et emissionsbegrænsende system.
- SCR = Selective Catalytic Reduction (Fjernelse af NOx med urea eller ammoniak som reaktant)
- CRT = Continuously Regenerating Trap (Fjernelse af partikler)
Figurtekst:
Et komplet SCRT system består af fire aktivt rensende enheder, som er: 1. Oxidationskatalysator, der fjerner CO og HC (kulbrinter), 2. Partikelfilter, der fjerner partikler, 3. NOx-reduktionskatalysator, der fjerner NOx og 4. ammoniak oxidationskatalysator eller slipkatalysator, der fjerner overskydende ammoniak. Derudover er systemets øvrige hovedkomponenter 5. opvarmet beholder eller tryktank med urea eller ammoniak samt 6. pumpesystem og styringsudrustning til kontrol af systemets drift, 7. er indløbsflange til røggas fra motoren og 8. er bilens udstødningsrør hvor ren røggas ledes til atmosfære.
Mest udbredt er systemerne, der anvender urea, der kendes under handelshavnet AdBlue. Der findes også systemer, der anvender opladelige kanistre med ammoniak lagret i salthydrat. Der er fordele og ulemper ved begge systemer og i en udbudssituation skal afklares hvilket system, der passer bedst til ens behov.