Infrastruktur og anlæg
Vælg side
Der er enorme værdier bundet i danske infrastruktur- og anlægskonstruktioner, herunder vindmøller, havne, lufthavne, veje, broer og tunneler og der investeres i de kommende år yderligere store summer i etablering af yderligere anlægskonstruktioner. Prognoserne siger, at trafikken på vejene øges med 50% og godsmængden med 75% frem til 2030, og for at skabe trafikale løsninger for disse udfordringer, er der med trafikaftalen i 2009 afsat ikke mindre end 97 mia DKK i 2020 i trafikinvesteringsfonden til udbygning af den danske infrastruktur.
Ydelser
Teknologisk Institut tilbyder en række ydelser indenfor beton til infrastruktur- og anlægssektoren både som enkeltstående virksomhed eller gennem partnerskaber med rådgivere, bygherrer eller entreprenører. Ydelserne er bl.a.:
- Granskning af specifikationer og udbudsmateriale,
- Valg af materialer, afprøvning af materialer, udvikling af mix designs
- Forprøvning, produktionsprøvning, fuld skala afprøvning
- Rådgivning i udførelse og kritiske problemstillinger,
- Trouble-shooting i udførelsesfasen,
- Tilstandsvurderinger af færdige konstruktioner fx med NDT
- Uvildig udredning af tvister mellem parter,
- Specielle prøveopstillinger, osv.
Partnerskab med Teknologisk Institut kan styrke et konsortiums muligheder for at vinde en opgave, da Teknologisk Instituts mange eksperter og avancerede laboratorier kan løfte det faglige niveau i løsningen af en opgave.
Referencer
Teknologisk Institut har også tilbage i tiden været involveret i de store anlægsprojekter:
- Banedanmark, tilstandsundersøgelser af den gamle Lillebæltsbro
- Copenhagen Metro, Rådgiver for entreprenørkonsortiet Copenhagen Metro Team I/S i forbindelse med udvidelsen af metroen i København med en ny strækning og 17 nye stationer.
- Femern Bælt Forbindelsen, (Eksternt betonlaboratorium for Femern forbindelsen, udarbejdelse af tekniske noter som baggrundsmateriale til betonspecifikationerne, etablering af en felteksponeringsplads i Rødby Havn, udvikling og produktion af prøveemner til eksponering i Rødby Havn).
- Malmø Citytunnel, (Forprøvning af delmaterialer, prøvning af betons tidlige egenskaber, moniteringsudstyr til temperaturmålinger, produktionsprøvning af betonen).
- Marmaray Tunnelen i Istanbul (Granskning af betonspecifikationerne, temperatur- og spændingsberegninger, kurser i hærdeteknologi, prøvning af betons tidlige egenskaber, forprøvning af delmaterialer til beton).
- Øresundsforbindelsen, (Bygherrerådgivning, udarbejdelse af tekniske noter som baggrundsmateriale for specifikationerne, input til betonspecifikationerne, prøvning af betons tidlige egenskaber, produktionsprøvning, 5 års eftersyn).
- Storebæltsforbindelsen, (Forprøvning, fuldskala-forsøg og produktionsprøvning af delmaterialer og beton samt prøvning af betons tidlige egenskaber og temperatur- og spændingsberegninger).