Innovation i det offentlige - Udvikling af service- og velfærdsydelser

Troels Behrenthz Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 16 89.

På billedet er der to hvide trapper indvendig i en stor bygning,

Innovation i det offentlige - Udvikling af service- og velfærdsydelser

Når I skal udvikle jeres service- og velfærdsydelser med fokus på besparelser, effektivisering og intern læring. Det gør vi blandt andre hos:

  • Ikast-Brande Kommune - Rusk op i rutinerne
    Kort fortalt:
    Gør noget andet, i stedet for at gøre mere af det samme. Det var hovedbudskabet, da vi hjalp Ikast-Brande Kommune med at få 20 procent mere læring ind i undervisning og fritid. Med fokus på at udfordre fastlagte tankemønstre og ruske op i rutinerne blev der skabt nye projekter med fokus på børns læring i SFO’en.

    ”Som kommune bliver vi bundet af vante forestillinger om, hvordan man skal gøre tingene, og det kan være en barriere for at tænke i nye løsninger og få bedre ideer. Teknologisk Institut har virkelig formået at tage viden og inspiration ind. Det har ændret vores mindset i højere grad, end jeg havde forestillet mig." Henning Hansen, kommunaldirektør i Ikast-Brande Kommune.
     
  • Odense Kommune - Bryd vanetænkningen
    Kort fortalt: Odense kommune skal ligesom mange andre finde besparelser – hele 200 millioner kroner skulle de spare i 2014. Derfor hjalp vi dem med at bryde vanetænkningen og introducerede nye værktøjer til, hvordan konkrete ideer bliver til løsninger, når man arbejder systematisk med innovation.

    ”Innovationsforløbet har ført til nye måder at betragte problemstillingen omkring udnyttelsen af kommunale bygninger og boliger. De deltagende medarbejdere har fået nye værktøjer til at forholde sig kritisk og åbent til kommunale problemstillinger. Det giver os anderledes bud på løsninger."  Kristian Lauerbjerg, chefkonsulent i Odense Kommune.
     
  • Høje Taastrup Kommune: Lighed i sundhed
    Kort fortalt:
    Høje Taastrup Kommune oplever social slagside omkring borgernes sundhed. Lige over halvdelen af borgerne er overvægtige, 41 procent er fysisk inaktive, 13 procent spiser usundt, der er flere rygere, og mange borgere har for højt blodtryk. Derfor valgte byrådet og direktionen i 2014 at lave kommunens til dato største satsning på innovation med temaet Lighed i Sundhed. Kommunen hyrede Teknologisk Institut til at hjælpe dem igennem det ambitiøse og gennemgribende innovationsprojekt og gå radikalt til værks med processen.

    ”Innovationsprojektet har banet vejen for nogle af de andre indsatser, vi skal i gang med på andre områder, som også er tværgående og svære at få succes med, men bærer de samme tematikker. Vi har større modenhed til at prøve ideerne af og er blevet dygtigere metodisk efter projektet”. Didde Riis, udviklingskonsulent i Høje Taastrup Kommune (sad i arbejdsgruppen i innovationsprojektet).

    Læs mere her: Ændret mindset skaber projekter inden for lighed i sundhed